REPORTAGE: Automationsföretaget Knapp har funnit sig väl tillrätta i sitt nya nordiska huvudkontor i Malmö, där man nu satt en aggressiv tillväxtstrategi.
I drygt fjorton år hade den österrikiska intralogistik-koncernen Knapp sitt nordiska huvudsäte i Åstorp några mil nordost om Helsingborg. I början av förra året togs dock beslutet att upphöra med den befintliga tillverkningen i Åstorp och samtidigt flytta kontoret till Malmö.
Orsaken till beslutet var inte en utan flera. Bland annat handlade det om att tillverkningen i Åstorp-anläggningen, som en gång i tiden startats av företaget Moving, hade spelat ut sin roll inom koncernen.
”Konstgjord andning”
— Knapp köpte Moving 2008 för att ta sig in på den nordiska marknaden, men efterhand passade inte den typen av egenutvecklade rullbanor som tillverkades i Åstorp riktigt in i Knapp-koncernens övriga systemstruktur. Det ledde till att vi de sista åren istället tillverkade samma typ av produkter i Åstorp som i Österrike, där man på 3-4 veckor kan tillverka lika mycket som vi kunde göra på ett år, säger Knapps nordiske försäljningschef Tobias Henriksson.
Han fortsätter:
— Mot slutet blev det därför lite av konstgjord andning vad gäller tillverkningen i Åstorp, där vi tvingades driva fabrik istället för att fokusera fullt ut på att vinna affärer på en växande automationsmarknad, säger Tobias Henriksson och tillägger att det i slutänden gick bra för majoriteten av medarbetarna i Åstorp.
— Cirka 95 procent av de som varslats i fabriken hade fått nytt jobb i närliggande anläggningar redan innan vi upphörde med vår produktion. Övrig personal erbjöds att flytta med hit till Malmö, och i princip samtliga av dessa tackade ja till det.

Står inför tillväxt
Ett andra skäl till flytten handlar om den tillväxt som den nordiska delen av Knapp står inför, och om möjligheterna att rekrytera rätt typ av kompetens till företaget.
— Hela marknaden för automationslösningar har ju vuxit enormt och koncernbolaget Knapp AG har dubblat omsättningen på tre år och gått från 10 till 20 miljarder kronor. För vår egen del här i Norden, där vi har en omsättning på ungefär en halv miljard, räknar vi med att i år ha en tillväxt på cirka 30 procent, säger Tobias Henriksson och berättar att cirka 35 anställda idag huserar i det nya Knapp-kontoret i attraktiva Hyllie — en plats som bland annat valdes för dess närhet till bra kommunikationer.
— Hylliestationen ligger bara tre minuter härifrån och de flesta som jobbar här pendlar med tåget hit. Vi ser också att det är lättare att attrahera personal hit till Hyllie än till Åstorp, det har vi märkt efter de rekryteringsrundor vi haft, säger Tobias Henriksson och lägger till att en handfull nya medarbetare har anställts på Hyllie-kontoret sedan man flyttade in i de nya lokalerna i september förra året.

Närhet till Kastrup
Närheten till Hylliestationen innebär också att det är nära till flygplatsen i Kastrup på den danska sidan, vilket är en klar fördel på flera sätt.
— Från Kastrup är man i Österrike på 2,5 timme, vilket är väldigt smidigt. Vi är ofta där, inte minst vid införsäljningsprocesserna. Då tar vi med oss kunden till det showroom som finns där, så att kunden kan studera alla våra produkter och maskiner på plats.
Från den danska flygplatsen går det också snabbt och lätt att ta sig till övriga nordiska länder. Verksamhet pågår för fullt i samtliga nordiska länder, även om man i nuläget bara har säljande personal i Sverige och Danmark.
— Planen är att vi ska etablera säljande personal även i Norge och Finland. Vi har en aggressiv tillväxtstrategi där vi sagt att vi år 2030 ska ha vuxit såpass att vi är fullt etablerade med fysiska kontor i samtliga nordiska länder, säger Tobias Henriksson.
Marketing manager Kristin Näs påpekar att man utöver de kontorsanställda också har ett betydande antal servicetekniker inom organisationen.
— Vi har en stor serviceorganisation i både Norge och Sverige och håller på att bygga upp en liknande organisation även i Danmark. Det handlar framförallt om servicetekniker som antingen arbetar i uppstarten av ett projekt eller är mer permanent på plats för att drifta en anläggning under en viss tid, säger Kristin Näs.
Tydlig fördel
Enligt försäljningschefen Tobias Henriksson har svenska Knapp idag en marknadsandel på 25-30 procent på de flesta av de marknader man är aktiva. För att uppnå sina aggressiva tillväxtmål har man enligt Tobias en tydlig fördel gentemot konkurrenterna.
— Man pratar ju mycket om omnikanaler idag, där kunden har ett enstaka lager varifrån man servar både sina traditionella butiker och sina e-handelskonsumenter. Just där har vi en stor potential eftersom vi vet att vi har bra produkter för just den typen av kombination. Oavsett om det handlar om att plocka helpall med kartonger eller enskilda produkter till slutkund så fungerar våra tekniska lösningar väldigt väl, säger Tobias Henriksson och förklarar att en mycket viktig aspekt av den framtida tillväxten är hur väl man lyckas koppla ihop hårdvara med mjukvara.

— Det är klart att mekaniska lösningar i sig når olika former av mognadsgrader. Därför handlar det mycket idag om att kombinera vår mjukvara — där även AI ingår — med hårdvarulösningar på bästa möjliga sätt. Det vi hos Knapp kallar zero touch, det vill säga att vi ska minimera onödig mänsklig handpåläggning i flödena för att istället låta produkterna i möjligaste mån hanteras av maskiner eller robotar, ställer höga krav på mjukvaran.
Ingenjörer vanligast bland nyanställda
Det har gjort att en övervägande del av de nyrekryteringar som sker globalt inom Knapp-koncernen består av ingenjörer.
— Det är där vi har den största tillväxtandelen när det gäller nya medarbetare. Åtta av tio nyanställda hos koncernen är mjukvaru-, utvecklings- eller konstruktionsingenjörer. Det krävs för att vi ska kunna leverera det som kunderna efterfrågar, säger Tobias Henriksson och tillägger att Knapps kunder framförallt består av större aktörer.
— Närmast i flödet har vi Kicks nya omnikanalslager i Rosersberg. Det ligger i sin tur intill det nya Åhléns-lagret, där vi också levererat automationslösningar. Så det är den typen av storlek på våra kunder, som finns inom allt från läkemedel och industri till mode och detaljhandel.
— Just när det gäller läkemedel kan vi ju också nämna nätapoteket Farmasiet i Norge, dit vi har levererat en väldigt speciell lösning för både den receptbelagda medicinen och övriga apoteksprodukter, tillägger Kristin Näs.
————————————————————————————————————————————–
FAKTA KNAPP AB
Grundat: Etablerade sig i Sverige 2008 (moderbolaget Knapp AG grundades 1952)
Huvudkontor: Malmö
Tjänster/produkter: Utvecklar och tillhandahåller automationslösningar för materialhantering.
Verksamma länder: Sverige, Danmark, Norge, Finland
Anställda: 70 i Norden, varav 35 på kontoret i Hyllie. Totalt antal anställda i koncernen är över 7 000.
Aktuell omsättning: Ca en halv miljard kronor för svenska Knapp, medan Knapp-koncernen totalt omsätter nästan två miljarder euro.