Den nu genomförda inflyttningen på 20 400 kvadratmeter på Hisingen är bara en i raden av logistiknyheter som barnprylshandlaren Jollyroom har börjat tillkännage, utlovar vd Ole Sauar i samtal med Transportnytt.
– Vi vill bygga ett av Europas mest moderna e-handelsflöden i det lagret.
Med inflyttningen i fastigetsägaren Castellums nya byggnad vid Hisingsleden ökar e-handelsföretaget Jollyroom sin lageryta till nästan det dubbla. Sedan tidigare hyr företaget två lokaler på totalt nära 23 000 kvadratmeter, också dessa hos Castellum men i annan del av Göteborg.
De nu bokade 20 400 kvadratmeterna innebär att Castellum har fyllt sin första byggnad i parken, cirka 30 000 kvadratmeter stor. De första cirka 10 000 kvadratmeterna bokades av Bagaren och Kocken, också det en e-handlare. Huset har nästan 12 meters fri höjd under takbalkarna.
Jollyrooms tillväxtplaner stannar ändå inte där. Företaget för samtal om att hyra ytterligare en byggnad, och Ole Sauar flaggar för att ytterligare ett hyresavtal kan tillkännages snart. I sammanhanget lyfter Ole Sauar fram att Castellum har för avsikt att uppföra ytterligare en byggnad bredvid den nuvarande, något som kan innebära möjlighet att växa inom området.
Att låta bygga radikalt större för att samla lagren har däremot inte varit aktuellt.
– Vi skiljer på flödena mellan produkter i tre olika storleksspann. De största varorna, som studsmattor, skeppas alltid separat så även om vi hade haft 100 000 kvadratmeter samlat så hade vi inte sampaketerat varorna för hanteringen hade blivit för dyr, säger Ole Sauar.
– Om det ska byggas ett så stort lager samlat måste det specialanpassas, och då krävs ett långt hyreskontrakt. När vi nu bygger lagret av mer standardmässiga delar är det lättare att göra det flexibelt.
I den del som nu tagits i bruk kommer mindre till medelstora varor att hanteras – det flöde som är lättast att effektivisera med automatisering. Även på det området flaggar Ole Sauar för ett större tillkännagivande inom kort.
Tidigare i september tillkännagavs hur Jollyroom etablerat egna paketsorteringsanläggningar på två av sina tre lager, för att hantera i princip allt som inte går på pall. Syftet är inte minst att kunna gena förbi Postnords utgående sortering i Härryda, vilken överbelastades i förra årets julhandel. Tills vidare är Postnord kvar som ensam transportör för Jollyroom, men Ole Sauar framhåller för Transportnytt att den egna sorteringen stärker möjligheterna att anlita konkurrerande transportörer för valda delar av de utgående transporterna.
– Vår dörr är absolut inte stängd för andra transportörer.
Tre fastighetsägare verkar på det stora nya logistikområde som växer fram på västra sidan av Hisingsleden, strax nordost om Volvo Personvagnars fabriksområden vid Torslanda. Bockasjö och Castellum kallar sina projekt för Hisingen Logistikpark, medan Prologis marknadsför sina ytor som Prologis Göteborg Park II.
Alexander Kristofersson