
Operatören Road Cargo har lagt ner sin kombiterminalverksamhet i Gävle. Skälen uppges vara minskande volymer och en osäker framtid för anläggningen. Fastighetsägaren Jernhusen söker nu en ny operatör eller hyresgäst till terminalen.
Det är operatören Road Cargo som sagt upp hyresavtalet hos Jernhusen vid den av Gävles kombiterminaler som kallas just Gävle kombiterminal, ibland med tillägget Näringen. Road Cargo fortsätter sin huvudsakliga verksamhet, som lastbilsåkeri, på ett tiotal orter inklusive Gävle, men med den aktuella nedläggningen slutar företagets bana i kombiterminalsbranschen.
Road Cargos vd Niklas Reinholdt ger bilden att nedläggningsbeslutet fattats mot bakgrund av såväl minskade volymer som bekymmersamma framtidsutsikter.
– Det är klart att det är en viss överetablering med tre kombiterminaler, och containerunderlaget från järnvägen har minskat på grund av att det går fler feederbåtar till Gävle. Dessutom vet vi att vi inte skulle kunna vara kvar på den mark vi använder, säger han till Transportnytt.
Marken berörs av spårutvecklingsarbetet i anslutning till hamnen, där de två andra kombiterminalerna ligger: Kombiterminal Fredriksskans, som drivs av Gävle containerterminal (i sin tur ägt av turkiska Yilport), samt Kombiterminal Granudden. Den sistnämnda drivs av den kommunala hamnens dotterbolag Baltic Sea Gateway, som är tänkt att privatiseras.
Sista kunden vid Gävle kombiterminal, tyska tågspeditören Kombiverkehr, har styrt om den trafik som går från Trelleborg och Malmö så att den ankommer till Fredriksskans.
Gävle kombiterminals fastighetsägare Jernhusen undersöker nu möjligheten att någon vill använda terminalen som depå för exempelvis gods eller fordon, men önskar sig i första hand att den skulle kunna användas för omlastning även framöver.
Alexander Kristofersson