Sent på fredagseftermiddagen 28 september blåstes hamnkonflikten av, efter två dagars blockad av bland annat övertid och nyanställningar. Transportarbetarna fick igenom sitt krav på en löneökning på 774 kronor från och med första september.
– Vi kan inte utsätta hamnarnas kunder för de konsekvenser konflikten medför. Många har uttryckt stor oro, i synnerhet nu inför helgen. Därför accepterar vi en lönehöjning som egentligen är för hög, sa Peter Jeppsson, vd för Sveriges Hamnar och Transportgruppen i en kommentar till det nya avtalet.
Blockaden innebar ett stopp för all övertid. Det innebär att hamnarna under den gångna helgen inte skulle ha kunnat ta emot de fartyg som inte följde en fast tidtabell. I Luleå hade man exempelvis ha fått låta två kolfartyg och ett fartyg med last av olja fått vänta. Färjehamnen Trelleborg stod inför samma situation inför ett ankommande oljefartyg.
Transportarbetarförbundet och Hamnarbetarförbundet agerade gemensamt i konflikten. Men det är bara Transportarbetarförbundet som Sveriges Hamnar tecknar avtal med.
– Om man ska säga något positivt med den här konflikten så är det att båda förbunden synkroniserat sig. Vi vill ju egentligen teckna avtal med alla som arbetar i hamnarna, inte bara hälften av dem, sa Peter Jeppsson.