Göteborgs hamn har invigt ny terminal byggd av förorenade massor.
En helt ny, 144 000 kvadratmeter stor hamnterminal vid namn Arendal 2 har invigts i Göteborgs hamn. Enligt hamnen är det den största hamnutbyggnaden på 40 år.
Terminalen har kostat cirka 700 miljoner kronor att bygga och är enligt hamnen avsedd att ”svara upp mot ett ökat transportbehov från svensk industri”.
Den nya terminalen uppges också vara ett led i hamnens strategi att koncentrera hamnens terminalverksamheter i ytterhamnarna. Arendal 2 ligger längre bort från centrum och har en direkt koppling till såväl hamnens väg- och järnvägsinfrastruktur som det växande industriklustret på Hisingen.
Stora delar av Arendal 2 har redan börjat användas av terminaloperatören Gothenburg Roro Terminal, som tidigare haft sin verksamhet uppdelad i två olika intilliggande ytor.
Delar av de nya ytorna kommer att användas av Stena Line när rederiet börjar flytta sin verksamhet från Göteborgs centrum ut till ytterhamnarna.
I byggnationen av Arendal 2 har man kapslat in 180 000 kubikmeter förorenade massor från underhållsmuddringar i Göta Älv. Massorna har vallats in, stabiliserats och solidifierats för att utgöra grunden för terminalytan, som sedan asfalterats.