Instabox lanserar ny tjänst med fossilfria hemleveranser till 85 procent av konsumenterna. Därmed tar de upp kampen med de traditionella aktörerna på paketmarknaden.
Redan idag erbjuder fraktbolaget Instabox hemleveranser med specifika handlare som Apotea och Lyko. Enligt företaget ansluter sig fler nätbutiker löpande.
Med den nya tjänsten siktar Instabox på att blir ett nytt alternativ för svenskar som tidigare endast kunnat få hemleveranser via de traditionella fraktbolagen. Enligt Instabox erbjuder man också snabbare leveranser — ofta redan samma eller nästa kväll — samt smalare leveransfönster än traditionella aktörer, vilket innebär att nätshoppare kan slippa stanna hemma från jobb för att ta emot paket.
”Stort steg”
85 procent av alla konsumenter i Sverige kommer att ha möjlighet att använda sig av den nya tjänsten.
– Det här är ett stort steg för Instabox. Vi vet att hemleverans är efterfrågat av många kunder och vi är glada att nu kunna erbjuda det på Instabox sätt — okrångligt, snabbt och hållbart för miljön, säger Alexis Priftis, Instabox:s vd och grundare, i ett pressmeddelande.
Fossilfria bränslen
I februari 2021 var Instabox först ut med att helt gå över till fossilfria bränslen och man uppges fortfarande vara den enda transportören som enbart använder HVO100 eller andra fossilfria alternativ i hela transportkedjan.
– Vi tror att vår modell för hemleveranser kommer att sticka ut som ett nytt och bättre alternativ och uppskattas av nätshoppare, e-handlare – och inte minst miljön. Vi är redan många svenskars naturliga och självklara val när det kommer till leveranser till smarta paketskåp, nu siktar vi på att ta samma position för hemleveranser. Vi är glada och stolta att vara det första helt fossilfria alternativet utanför de största städerna och att vi nu gör det möjligt för svenskar att göra mer hållbara val, kommenterar Alexis Priftis.