Parterna överens: så blir nya järnvägen mellan Göteborg och Borås.
Frågan om en ny järnväg mellan Göteborg och Borås — med en station vid Landvetter flygplats — har diskuterats länge utan att inblandade parter kunnat enas. Framförallt har Härryda kommun tidigare sagt nej den föreslagna sträckningen, som innehållit en tunnel genom delar av kommunen men där det inte varit helt säkert att kommunen skulle få en station.
Efter ytterligare en förhandlingsrunda ledd av Sten Tolgfors, landshövding för Länsstyrelsen Västra Götaland, har parterna nu kommit överens. I korthet innebär det följande:
– En ny dubbelspårig järnväg byggs på sträckan Göteborg-Borås.
– Längs med sträckan byggs stationer i Mölndal, vid Landvetter flygplats och i Borås.
– Stationen vid Landvetter flygplats ska utvecklas till en hub för regionalt kollektivtrafikresande.
– En station byggs i Mölnlycke (i Härryda kommun), med anslutning (till viss del i tunnel) till den nya banan.
– Under Landvetter flygplats byggs fyrspår, så att det blir möjligt att i framtiden bygga en ny stambana på sträckan Göteborg-Borås-Jönköping-Stockholm.

Enligt Trafikverkets bedömning krävs cirka 1 miljard kronor för att bygga fyrspår under Landvetter, samt 2-4 miljarder för anslutningen till Mölnlycke. Detta kommer utöver de 43,5 miljarder kronor som staten tidigare tilldelat den nya järnvägen. Extra finansiering krävs därför för denna nya överenskomna lösningen.
Av informationen från parterna framgår det inte hur lång tid byggnationen väntas ta. I ett tidigare utredningsuppdrag från regeringen till Trafikverket – från i höstas – var medskicket att man skulle sikta på trafikstart år 2038.
Parterna ska rapportera sin överenskommelse till regeringen den 30 augusti. Då ska man också ha tagit fram ett bindande avtal.