Tillväxten ökar för Postnord även under årets tredje kvartal, dock något svagare än tidigare under pandemin. Bland annat märks en ”avtagande tillväxt i paketaffären”.
Enligt det svensk-danska bolaget har de höga e-handelsvolymerna under året lagt grunden för ett starkt resultat totalt för årets första nio månader. Tillväxten under det tredje kvartalet är dock svagare än tidigare kvartal.
Uttryckt i siffror uppgick nettoomsättningen under månaderna juli-september 2021 till 9 340 miljoner kronor, vilket är en ökning med knappt 5 procent jämfört med motsvarande period förra året (8 919 miljoner kronor).
Vidare minskade rörelseresultatet (EBIT) till 323 miljoner kronor, att jämföra med 747 miljoner förra året — vilket är en minskning med nästan 57 procent.
Pandemin släpper greppet
En orsak till de något svagare siffrorna uppges vara att man nu kan se effekterna av att pandemin börjar släppa sitt grepp om samhället.
— Det uttrycks i en avtagande tillväxt i paketaffären, allteftersom restriktionerna börjar lättas upp, samt lägre brevvolymer till följd av minskat behov av utskick med samhällsinformation, säger Annemarie Gardshol, Postnords koncernchef, i ett pressmeddelande.
Hon fortsätter:
— Kvartalets resultat påverkades även av ett högre kostnadsläge i den svenska verksamheten. Detta delvis drivet av att anpassningen av produktionskostnaderna för paket inte hunnit genomföras i takt med att tillväxten avtagit. Samtidigt har vi höjt tempot i utvecklingen av vår IT-infrastruktur och vårt tjänsteerbjudande. Resultatet är dessutom påverkat av uppstartskostnader till följd av den stora omläggningen av vår produktion i Oslo, som syftar till att skapa utrymme för högre paketvolymer.
Ökad prispress
Enligt koncernchefen förväntar man sig att den dämpade tillväxten på paketmarknaden fortsätter med ökad prispress som följd.
— Därför intensifierar vi nu vårt arbete med att anpassa kostnaderna utifrån dessa förutsättningar, kommenterar Annemarie Gardshol.
För att möta konkurrensen på paketmarknaden kom för övrigt — endast några dagar efter delårsrapporten — nyheten om att Postnord ändrar rutinerna för tjänsten Varubrev. Från och med den första november kommer alla Varubrev att levereras hem, antingen genom att ställas utanför dörren eller hängas på postlådan i en vädersäker e-handelspåse.
Tidigare har cirka 15 procent av alla Varubrev-paket hamnat hos ombud när försändelsen inte rymts i en postlåda eller ett brevinkast. Nu har dock alltså PostNord tagit fram en e-handelspåse som innebär att Varubrev-försändelsen alltid kan lämnas vid dörren eller postlådan, även när det inte ryms i brevlåda/brevinkast.