Livsmedelsföretag som vill hålla ordning på var varorna kommer ifrån kan nu ansluta sig till IBM:s tjänst Food Trust, där blockkedjeteknik används för att garantera att registrerade uppgifter inte manipuleras. Matbutiksjätten Carrefour hakar på.
Blockkedjetekniken, på engelska blockchain, kan användas för en uppsjö av tillämpningar där parter vill vara säkra på att information inte ändras. Tekniken gör det exempelvis möjligt för olika aktörer längs en försörjningskedja – såsom odlare, transportörer och livsmedelshandlare – att lägga till uppgifter om en vara och dess leverans, och att dela med sig av informationen tlll var och en som är betrodd att läsa den.
Sedan ett och ett halvt år har IBM provkört sin tjänst med successivt fler deltagare, och när nu Carrefour anslutit sig lanseras tjänsten för den öppna marknaden. Företag som vill utbyta information via den internetbaserade tjänsten får betala ett abonnemang som för de minsta medlemmarna kostar 100 dollar per månad. Dock är det kostnadsfritt för varuleverantörerna att använda systemet för att förse det med uppgifterna som medlemmen vill åt.
Bland de anslutna företagen finns Walmart, som i en pilotstudie säger sig ha minskat tiden för att spåra en vara, från butik till lantbruk, från sju dagar till drygt två sekunder.
Även teknikföretag deltar i samarbete för att deras utrustning ska kunna prata med systemanvändarna. 3M säljer utrustning för att kolla att mat är säker, Trellis står för en öppen informationsstandard som gör att företag och maskiner kan samverka i automatiserade processer, och Emerson tillverkar kyltransportutrustning som nu också alltså ska kunna rapportera till blockkedjan hur temperaturen har legat under resan för exempelvis ett mjölkpaket.
Användarnas egna system kan kommunicera med blockkedjesystemet via så kallade API:er, det vill säga gränssnitt för anrop datorer emellan. IBM bygger sin lösning på Hyperledger Fabric, en blockkedjeplattform med öppen källkod från Linux Foundation. Tjänsten är kompatibel med informationsstandarden GS1, livsmedelsbranschens vanligaste för spårbarhet.