Stena Line har denna vecka startat ny rorolinje på Nynäshamn–Gdynia, med tre avgångar per vecka i varje riktning. Samtidigt sätter Polferries in fartyget Cracovia för att vidga kapaciteten på Ystad–Swinoujscie, och i Tysklandstrafiken tänker TT Line förlänga Peter Pan med 30 meter.
Stena Line kommer att trafikera Nynäshamn–Gdynia med rorofartyget Elisabeth Russ, som lastar 1 625 längdmeter. För rederiet blir linjen ett komplement till Karlskrona–Gdynia, som har trafikerats i över tjugo år.
Polferries expansion i Ystad–Swinoujscietrafiken sker med det nyligen förvärvade fartyget Cracovia, som rymmer 2 200 meter för lastbilar och har plats för 650 passagerare. Flera rederier trafikerar sträckan, och Ystads hamn uppger att fartyget blir det sjunde i daglig trafik. Den transporterade godsmängden på sträckan ökade förra året med 16 procent, enligt hamnen, som är på väg att anlägga nya färjelägen för ännu större fartyg.
TT Lines planer för fartyget Peter Pan syftar både till att öka kapaciteten och att minska utsläppen per transport. Det förlängs med cirka 30 meter, till 220, vilket ska ge en ökning av lastkapaciteten med nästan 25 procent, till 3 000 lastmeter. Fartyget förses också med en ny bulbstäv.
(Visited 78 times, 1 visits today)