Tur att den stod i en hamn. När Helsingborgs hamn ville låta kran 20 byta kaj anlitade leverantören Kalmar ett specialteam från Rotterdam för tvåveckorsprojektet. Och en pråm.
Det var den 850 ton tunga kranens tillverkare Kalmar som i september fick hamnens uppdrag att också flytta den. Den har hittills stått vid den så kallade Skåneterminalens kaj 705 men anses uppenbarligen behövas bättre vid kaj 906 i den del av Helsingborgs hamn som kallas Västhamnen.
Kalmar i sin tur ringde sitt ”Crane Services Comeptence Centre” i holländska Rotterdam, och nu i november utfördes jobbet under två veckor. Kranen fick stagas för transporten, och den pråm som kom att användas för förflyttningen fick sin ballast specialanpassad.
Eftersom den nya kajens räler löper på olika höjd, med 40 centimeters skillnad, fick kranen också byggas om för det. Även en rad andra anpassningar fick göras.
Kalmar säger sig sikta på att bli ett av världens ledande företag när det gäller renovering och service av kranar.
– Att flytta kranar är en innovativ lösning för hamnar som behöver maximera sin containerkapacitet relativt snabbt, säger Kalmar Crane Services chef Gert Jan Doornewaard.