Elfärja i Stockholm övervakades och opererades via 5G-nätet.
Elfärjan Estelle är ett mindre passagerarfartyg som trafikerar Riddarfjärden i Stockholm. Färjan togs i trafik för ett år sedan och är tänkt att köras autonomt, det vill säga från ett kontrollrum på land utan någon skeppare ombord.
Exakt när detta kommer att ske är ännu oklart, men ett steg på vägen mot nämnda autonoma mål togs den 20 juni. Då genomfördes en demonstrationstur där Estelle manövrerades helt via 5G-nätet.
Testet genomföres ihop med EIT Urban Mobility, ett initiativ från EU-organet European Institute of Innovation and Technology (EIT).
– Det är jättekul att vi nu har kommit ända fram till att kunna köra en stadsfärja med fjärrövervakning. Fjärrövervakning är en nyckel till att kunna skala upp den här typen av transport så att man kan ha många färjor i trafik samtidigt med täta avgångar, säger Peter Vest, Senior Investment Portfolio Manager på EIT Urban Mobility, i ett pressmeddelande.
Färjelinjen som Estelle trafikverar drivs under varumärket Zeam, som ägs av det norska rederiet Torghatten, som i sin tur ingår i Nordic Ferry Infrastructure. Tekniken bakom den självkörande driften har utvecklats av det norska teknologiföretaget Zeabuz.
– Det här projektet, och demonstrationen i dag, visar att tekniken nu faktiskt är redo för den här typen av transportlösningar. 5G-nätet är en nyckel, och det är nu på många håll tillräckligt utbyggt för att klara våra krav. 5G ger minimal fördröjning, vilket är nödvändigt för distansoperationer, kommentar Carl Petersson på Zeabuz.