Den hårt trafikerade Ostkustbanan har många sträckor mellan Uppsala och Härnösand som behöver rustas. I sommar påbörjas arbetena.
Det är Ostkustbanans cirka 6 mil långa sträcka mellan Gävle och Söderhamn som ska få en rejäl upprustning i höst. Banan ska få nytt spår och moderna växlar med värme och snöskydd, åtgärder som väntas minska trafikstörningarna kraftigt vintertid.
Andra effekter som kommer märkas av passagerarna längs sträckan efter upprustningen är att tågen kommer att rulla tystare.
Arbetena startar i början av augusti och avslutas i mitten av november. Eftersom arbetet pågår dygnet runt kommer passagerartrafiken mellan Gävle och Söderhamn att ersättas med bussar eller med tåg som omleds via en annan väg. Resorna beräknas ta 30–45 minuter längre tid än vanligt.
Mer dubbelspår på Ostkustbanan
Ostkustbanan är, med undantag för enstaka kortare sträckor med dubbelspår en enkelspårig järnväg och i stort behov av ökad kapacitet. Närmast på tur står en utbyggnad till dubbelspår mellan Gävle och byn Kringlan cirka 4 mil norrut. Där har Trafikverket valt ett av de två utredda lokaliseringsalternativen, vilket innebär att Ostkustbanan får en helt ny sträckning väster om den nuvarande. Den nya dubbelspåriga sträckningen kommer att byggas i direkt anslutning till E4 på sträckan. Något beslut om när arbetena påbörjas har dock inte fattats.