Den kommer att rymma cirka 90 eldrivna bussar och blir en av Nordens största elbussdepåer. Ansvarig för driften blir Nobina.
Den 18:e oktober tog konsultföretaget Laddalliansen första spadtaget till en ny depå för elbussar i Malmö. Depån som ligger i Malmö kommer att rymma en flotta på cirka 90 elbussar med modeller från flera olika tillverkare.
– Depån i Malmö blir den största i Sverige som kommer att använda sig av en distribuerad laddlösning. Detta innebär att effekten kommer att genereras i ett antal kraftskåp som sedan levererar önskad effekt till laddsatelliter. Det innebär att ytan i depå effektiviseras, säger Laddalliansens vd Henrik Holmér.
Projektleder gör Mikael Jönsson på Laddalliansen tillsammans med Sydkonsult Ystad AB, Mabycon AB, Holtab AB och ONE Nordic AB. Laddutrustningen kommer från finska Kempower Oy som också är huvudleverantör av den ombyggda bussdepån.
Depån byggs på uppdsrag av Nobina, Skånetrafiken och Malmö stad. Depån kommer att drivas av Nobina.
Den nya elbussdepån kommer bland annat inhysa 22 nya elbussar från tyska MAN som beställts. Nobina kommer också att använda nya 12- och 18-meters eldrivna bussar från Volvo i Malmötrafiken.
BILDEN T H: De nya elbuassarna från MAN som sätts in i stadstrafiken i Malmö nästa år. Foto: MAN