De använder redan självkörande truckar i fabrik och lager. Efter påsk börjar det svenska verkstadsföretaget att testa transporter med självkörande eldrivna lastbilar inne på fabriksområdet.
För flera år sedan började svenska teknikföretaget Einride utveckla en helt ny medeltung självkörande eldriven lastbil. Den har testats sedan 2018 och nu ska verkstadsföretaget SKF börja testa att använda den för transporter mellan fabriken och lagerlokalerna inne på SKF:s område i stadsdelen Gamlestaden i Göteborg.
De första testkörningarna ska göras under nätter och helger den 8-11 april – en sträcka på 2 kilometer.
SKF vill även automatisera lastningen och lossningen av de självkörande lastbilarna.
– Det är något helt nytt i logistikvärlden och kommer ta månader att utveckla, säger Måns Isacsson, chef för SKF:s logistik i Sverige.
De självkörande lastbilarna fraktar 16 ton åt gången och har egna omfattande säkerhetssystem med både radar, kameror och laser. Inledningsvis kommer lastbilarna köra i 5-15 kilometer i timmen och 3-4 timmar per dygn. Det som kräver mest tester hos SKF är inte körningarna, utan på- och avlastningar.
– Vi lastar och testkör nätter och helger eftersom det inte kräver några särskilda tillstånd, när området är helt stängt för allmänheten. Nästa testperiod sker under fyra dygn i maj, säger Jonas Hernlund, kommersiell chef på Einride.
De självkörande lastbilarna följs på plats av Einrides testpersonal, dessutom övervakas trafiken från en fjärrchaufför på Einrides lokala anläggning, 8 kilometer från SKF:s fabrik.