
Kaliforniska nyföretaget Hyperloop One – som vill skicka gods och människor genom vakuumtunnlar i 1000 kilometer i timmen, och som tycker att Stockholm–Helsingfors vore perfekt att börja med – får 440 miljoner kronor för att utreda om tekniken passar för att skyffla containrar mellan två stora terminaler i Dubai.
Transportnytt skrev om Hyperloop One i somras sedan bland annat KPMG ställt sig bakom en kalkyl som tydde på att en bana mellan Stockholm–Helsingfors skulle vara ekonomiskt bärkraftig. Restiden skulle bli under halvtimmen, trots stopp bland annat i Norrtälje, på Åland och i Åbo, bedömdes det.
De färska 50 miljoner dollar som DP World – världens tredje största hamnoperatör – nu skjuter till, skulle inte räcka till att bygga många kilometrar av det nya transportslagets infrastruktur som sådan. Men i relation till bolagets samlade tidigare investeringar på 110 miljoner dollar är det ett ansenligt bidrag.
DP World vill utreda möjligheterna att använda Hyperloop Ones teknik vid terminalen i Jebel Ali i Dubai, den största containerhamnen utanför Ostasien, för att flytta containrar mellan hamnen och en terminal längre in på land.