Räls mellan Ortvikens pappersbruk och en ny kombiterminal ska kapa mer än 700 000 lastbilskilometer per år, och 18 hektar mark ska ge en ny containerhamn såväl som nya lagerverksamheter. Sundsvalls kommunfullmäktige gillar planerna på ”Sundsvall Logistikpark”.
Den 18 juni sa Sundsvalls kommunfullmäktige ja till de nya detaljplanerna för den industritäta kustremsan nordost om staden. Kommunen har bildat bolaget Sundsvall Logistikpark AB för att samordna utvecklingen, men för övrigt utgår staden ifrån att det är privata aktörer som ska stå för det mesta av själva investeringarna. Inte minst kommer SCA-ägda Tunadals sågverk att slippa kostnader jämfört med idag: nu går produkterna på bil till en kombiterminal nära stadskärnan. Även Trafikverket är drivande.
Det är en lång rad upprustningar och nybyggen som tillsammans ska få både logistikverksamheter och industrier att blomstra. Den industrijärnväg som går längs hamnområdet – från SCA:s pappersbruk Ortviken i söder till anslutningen med Ådalsbanan i norr – ska rustas upp och förses med el. Rejäla landutfyllnader ska dels ge möjlighet för snabbväxande Tunadals sågverk att bygga ut, dels ge en 9 hektar stor ny containerhamn söder om sågverket. Containerhamnen får en 525 meter lång ny kaj.
Intill containerhamnen etableras den nya kombiterminalen, för omlastningar med tåg på upp till 750 meter. Här bereds även ett antal hektar för nya byggnader med logistikverksamheter.
Kommunen bygger ut sitt närbelägna fjärrvärmeverk Korsta med en biogasanläggning, vars råvara också ska kunna anlända via sjön eller järnvägen. För reservbränsle ska hamnen även kunna ta emot fartyg lastade med flytande naturgas, LNG.
För dem som vill få ett intryck av hur det upprustade området kommer att se ut har projektgruppen tagit fram en 3d-animerad filmsnutt på sex minuter.