Hagainitiativet är namnet på ett nätverk med storföretag som vill se miljösatsningar som både lönsamma och möjliga. Företag som Axfood, Cocacola, Statoil, Fortum Värme och Vasakronan är med sedan tidigare, och nu får de sällskap av Folksam och Green Cargo.
– Jag skulle säga att på bara de tre år som vi har funnits så har vi bidragit till en ny ton i den svenska debatten. Det är lönsamt att lyfta klimatfrågan i företag, och viktigt. Många andra har sagt att det är svårt och att företag i Sverige inte borde gå före dem i andra länder.
Det säger Nina Ekelund, programdirektör för Hagainitiativet, som efter de två nykomlingarnas entré är ett nätverk av 14 kända bolag.
– Det är viktigt att företag berättar vad de gör och inspirerarar varandra.
Möjligen har försöken att påverka debatten också lyckats. Som chef för Hagainitiativet rankades Nina Ekelund i mars som trea på tidningen Miljöaktuellts lista över Sveriges 100 ”miljömäktigaste” personer.
Till kriterierna för medlemskap hör att företagets vd måste vara tydligt engagerad, och att företaget arbetar för att minska sin klimatbelastning med minst 40 procent räknat från programstarten 2010 till år 2020. Miljöredovisningen ska ske enligt det så kallade GHG-protokollet, den världsledande standarden.
Gruppen har inte ambitioner att växa sig stor. Högst 18 företag får vara med, enligt Nina Ekelund.
– Det är exklusivt för ett företag i varje bransch. Vi är ett nätverk där man ska kunna sitta vid ett bord och prata, så vi har ett tak.
Green Cargo är första företaget från transportsektorn. Transporterna är en tung post på i princip alla företags miljökonton, och Nina Ekelund förefaller inte imponerad över utvecklingen på det området överlag.
– Sverige har minskat sin klimatpåverkan med ungefär 20 procent sedan 1990 och samtidigt ökat tillväxten. Utsläppen minskar i de stora flödena men i transportsektorn har det inte gått åt rätt håll.
För Sveriges stora tågtransportföretag Green Cargo torde mötena med de andra storbolagens miljöansvariga ge ypperliga tillfällen till marknadsföring av de relativt utsläppssnåla transporttjänsterna.
– Vi ser initiativet som en ledande kraft från näringslivet för att komma framåt i klimatfrågan, säger Green Cargos vd Jan Kihlström i ett pressmeddelande i samband med företagets inträde.
– Green Cargo kan lära mycket av de andra medlemmarna och också bidra med kunskap om miljöriktiga transportlösningar.
Alexander Kristofersson