På onsdagen inleddes åkerivärldens fyradagarsfestival Elmia Lastbil.
Årets upplaga av mässan Elmia Lastbil, i Jönköping, är den nittonde sedan starten 1983. Senaste gången, 2016, blev facit över 34 000 besökare, med 415 utställare på 75 000 kvadratmeter.
Transportnytts Christer Andersson kommer att referera sitt urval av nyheter på transportbilsområdet, men här först bara en snabbtitt på den nyöppnade mässan utifrån nyheter som företag har puffat för i förväg. Klart är att många sätter hopp till hur programvarulösningar ska kunna bidra till mindre arbetsbelastning såväl för förare som för motor.
På inhägnat område åker en självkörande Mercedes-Benz Arcos omkring under mässan, i regi av biltillverkarens innovationsenhet Lab 1886. I den mer marknadsfärdiga änden av nyhetsspannet ”världslanserar” konkurrenten DAF en tung lastbil med axelkonfiguration för klimatet, och marknaden, i Norden – med så kallad tridem.
Hiab vidgar bland annat sortimentet av lätta kranar, och visar upp ny programvara som i vissa sammanhang reducerar manövreringen av upp till tre kranfunktioner till en spak. Och Volvo Lastvagnar vill synas med högprofilerade seminarier med miljöanknytning, på onsdagen med bland andra infrastrukturminister Tomas Eneroth närvarande.
Nystartade svenska företaget Rumblestrip presenterar för första gången sin produkt, kallad Ecosense Trailer Assist, tillsammans med KG Knutsson. Enligt företaget bygger den på digital bestämning av hur den så kallade takluftsriktaren bör stå för minimera bränsleåtgången, och den uppges kunna spara in 3 procent av drivmedlet.