Enligt regeringen uppfyller inte dagens hamnlösning de behov man ser ”i ett försämrat säkerhetspolitiskt läge”.
Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att analysera förutsättningarna och bedöma kostnaderna för en reservhamn på Gotland. Bakgrunden är enligt regeringen att det i dagsläget inte finns något fullgott alternativ till Visby hamn.
– De som bor och verkar på Gotland är beroende av att hamnen i Visby är tillgänglig året runt och det finns i nuläget inget bra alternativ om den inte kan användas. Det är en begränsning som är otillfredsställande, inte minst av beredskapsskäl och för att samhällsviktiga verksamheter kopplade till Gotland ska kunna upprätthållas, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD), i ett pressmeddelande.
I uppdraget till Trafikverket ingår bland annat att analysera vilken lokalisering för reservhamnskapacitet som skulle ge bäst förutsättningar för interregional kollektivtrafik med färja.
Dessutom ska man utreda vilken nyttosjöfart i övrigt som bör få tillträde till en eventuell reservhamnskapacitet om Visby hamn inte är tillgänglig.
– Gotland är en omistlig del av svenskt territorium. Gotlands befolkning, företag och samhällsviktiga verksamheter är beroende av redundanta förbindelser med fastlandet året runt, kommenterar Carl-Oskar Bohlin, minister för civilt försvar.
Han tillägger:
— Dagens hamnlösning svarar inte mot de behov vi ser i ett försämrat säkerhetspolitiskt läge. En reservhamn är av stor betydelse, inte bara för gotländska och nationella behov utan även i en internationell kontext när Sverige erhåller Natomedlemskap.