Klart med nya EU-regler för miljontals plattformsarbetare.
Efter mycket kompromissande har EU:s social- och arbetsmarknadsministrar enats om det så kallade plattformsdirektivet. Beslutat syftar till att stärka rättigheterna för de som jobbar via digitala plattformar, däribland last mile-företag som Uber och Wolt.
Som Transportnytt tidigare rapporterat ska de nya reglerna bland annat klargöra vilka plattformsarbetare som ska definieras som anställda, något som i sin tur ska kunna stärka dessa individers arbetsvillkor via exempelvis kollektivavtal.
Direktivet ger utrymme för flexibilitet i genomförandet för de olika EU-länderna, något som varit viktigt för Sveriges del mot bakgrund av att det är fack och arbetsgivare som bestämmer reglerna på den svenska arbetsmarknaden — inte den lagstiftande makten.
– Detta är en balanserad överenskommelse i rådet och vi är nöjda att frågan nu är i hamn. Vi har arbetat för att kunna värna den svenska modellen hela vägen in i mål i detta direktiv, kommenterar jämställdhets- och biträdande arbetsmarknadsminister Paulina Brandberg (L).
Vänsterpartiet Europaparlamentariker Malin Björk ser uppgörelsen som ett viktigt steg i rätt riktning för att förbättra arbetsvillkoren för de som arbetar för olika plattformsföretag.
— Vi ska inte ha ett daglönarsystem där människor sliter utan några rättigheter. Vi ska ha schyssta jobb som ger rätt till pension, sjukförsäkring och annat, kommenterar Malin Björk.