
Göteborgs flytt av kombiterminalsverksamheten gick smärtfritt och praktiskt taget över en natt, enligt terminalchefen.
– Det har varit en minst sagt intensiv första vecka med en del inkörningsproblem vilket man får räkna med i en helt ny kombiterminal, säger operatören Sandahls terminalchef Patrik Theander i ett pressmeddelande.
– Men det har fungerat över förväntan, tåg och lastbilar kommer och går som de ska.
Från centralt belägna Gullbergsvass, där det ska byggas mer stadsbebyggelse, har Göteborgs terminalverksamhet för att lyfta trailrar av och på tågvagnar nu flyttats en mil västerut. Nya terminalen Arken ligger granne med hamnens roro- och containerterminaler på Hisingen. Den har byggts av NCC och kommer att drivas av Sandahlsbolagen, som sedan tidigare driver terminaler i Luleå, Umeå, Sundsvall och Jönköping.
Den 8 december tog den gamla terminalen emot sitt sista tåg, och redan efter en veckas drift vid den nya översteg hanteringen den kapacitet som Gullbergsvass hade. Där kunde fem tåg per dag tas om hand, och redan nu har sex tåg per dag hanterats, skriver Göteborgs hamn i sitt pressmeddelande. För att hämta och lämna gods kommer också omkring hundra lastbilar per dag, och flytten ut på Hisingen avlastar Göteborgs stadskärna från deras trafik.
100 000 trailrar per år väntas byta transportslag vid anläggningen, som har sju tågspår och omfattar 65 000 kvadratmeter. Till att börja med görs trailerlyften med truckar, men om ett par år ska de börja genomföras med kran.