Lågkonjunktur och minskad köpkraft gör att e-handelns omsättning sjunker stadigt.
Den senaste e-barometern från Postnord visar att omsättningen för e-handeln sjönk med 8 procent under årets andra kvartal.
Orsaken är föga väntat den stundande lågkonjunkturen, vilket gör att konsumenterna håller i plånboken.
— Vi såg redan i våras hur uppgången i e-handeln började klinga av och den nedgång på 8 procent som E-barometern redovisade för första kvartalet följs nu upp, av samma siffra för andra kvartalet. E-barometerns siffror speglar omvärldens påverkan på e-handeln i stort. E-handeln förändras från stora kvantiteter till specifika kvaliteter när konsumenterna blivit alltmer tydliga, säger Mathias Krümmel, vd för PostNord Sverige, i ett pressmeddelande.
Den kategori som minskade mest var ”dagligvaror”, som minskade med 28 procent.
Endast två kategorier uppvisade en positiv tillväxt, där ”apoteksvaror” växte med 4 procent och ”kläder och skor” växte med 1 procent.