Eldrift må öka i popularitet på personbilssidan men när det gäller lastbilar så går skiftet till el desto långsammare. Av alla tunga lastbilar i Sverige är det bara en promille som kör på el.
Statliga Trafikanalys har kommit med ny statistik för den svenska fordonsflottan år 2021 och konstaterar att eldrivet ökar i popularitet när det gäller personbilar.
I slutet av 2021 fanns det 110 177 elbilar i trafik i Sverige, och jämfört med året innan så har antalet elbilar ökat med 98 procent.
Få sett till helheten
Samtidigt ska man komma ihåg att andelen eldrivna personbilar sett till helheten fortfarande är förhållandevis liten. Av alla personbilar i trafik i Sverige (det är 4 986 750 stycken för att vara exakt) så utgörs endast 9 procent av eldrivna varianter.
De fossildrivna fordonen, som alltså kör på bensin eller diesel, dominerar fortfarande och utgör 89 procent av fordonsflottan.
Fossildrivet dominerar
På lastbilssidan dominerar fossildriften ännu mer.
När det gäller lätta lastbilar (med en totalvikt på max 3,5 ton) så bestod flottan 2021 av totalt 605 668 fordon. 89 procent av dessa var dieseldrivna och 7 procent bensindrivna.
De eldrivna lätta lastbilsvarianterna utgjorde endast 1,4 procent av flottan.
Diesel i topp
Bland de tunga lastbilarna (Trafikanalys räknar här alla lastbilar med en totalvikt över 3,5 ton) är de eldrivna varianterna ännu färre — här är de nästan försvinnande få sett till helheten.
Ynka 0,12 procent av hela fordonsflottan (totalt 85 554 stycken) har någon form av eldrift, medan andelen dieseldrivna fordon är 97 procent och bensindrivna lastbilar har drygt en 1 procent av marknaden.
Nämnas ska att dock att det går framåt: år 2020 utgjorde de eldrivna varianterna 0,06 procent av samtliga tunga lastbilar.
Och, som Trafikanalys själva påpekar, en positiv faktor i sammanhanget är ju att det finns HVO-varianter att tanka för alla tunga lastbilar som kör på diesel.