Trots färre inspektioner upptäcks fler handelsfartyg i sjöodugligt skick.
Förra året stoppade Transportstyrelsen 23 utländska fartyg från att lämna svenska hamnar eftersom de bedömdes vara i så dåligt skick att sjövärdigheten äventyrades. Det är en markant ökning mot tidigare år och nästan en dubblering mot året dessförinnan.
Även antalet brister ombord har skjutit i höjden. De vanligast förekommande bristerna som leder till nyttjandeförbud rör säkerhetskulturen ombord och kan ofta kopplas till ett bristande underhåll av fartyget.
– Trots att vi tyvärr har färre inspektörer och gör färre inspektioner hittar vi fler fartyg med allvarliga brister. Den här typen av fartyg har vi inte sett i våra svenska vatten tidigare, det är klart oroväckande, kommenterar Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör på Transportstyrelsen.
Fartygen som fått nyttjandeförbud går under olika flagg. Många går under så kallad bekvämlighetsflagg, vilket betyder att fartyget registreras i ett land med låga kostnader och begränsad kontroll av säkerhet.
Förklaringen till fartygens försämrade skick i Östersjöområdet uppges sannolikt handla om ekonomi. Priserna på frakt har stigit under de senaste åren och det påverkar vilka flaggstater som rederierna väljer.
Antal nyttjandeförbud i Sverige
2024: 23
2023: 12
2022: 10
2021: 6
2020: 9
Antalet brister vid hamnstatskontroller i Sverige
2024: 1576
2023: 1445
2022: 1039
2021: 534
2020: 359