Komponentbrist främsta orsaken till minskning av antalet nyregistrerade lätta lastbilar.
Enlig bransorganisationen Mobility Sweden såldes totalt 18 184 nya lätta lastbilar under årets första sju månader, vilket är 21 procent färre än motsvarande period förra året.
Minskningen antas främst bero på komponentbrist.
— Den höga malusen för lätta lastbilar gör att många kunder behåller sina fordon upp till 60 månader istället för det normala 36 månader, vilket delvis förklarar årets minskning. Dock finns det ett uppdämt behov hos företagen att förnya vagnparken och orderböckerna är fyllda. Bristen på halvledare och andra komponenter har medfört att leveranserna inte kunnat möta efterfrågan, säger Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden.
Antalet nyregistrerade eldrivna lätta lastbilar har under januari till juli ökat kraftigt jämfört med förra året — från 1 208 till 2 178, vilket är en ökning med över 80 procent.
— De senaste månaderna har flera nya elmodeller introducerats, vilket ökar kundernas valmöjligheter. Det är av största vikt att möjligheten att köra på B-körkortet upp till 4,25 ton för el eller gasfordon införs i Sverige så snart som möjligt, då den nya tekniken är tyngre. En sådan regelförändring har redan införts i drygt tio EU-länder, kommenterar Mattias Bergman.
På den tunga sidan har 2 849 nya lastbilar registrerats, vilket är cirka 22 procent färre än i fjol.
— Även på denna marknad är det produktionsstörningar till följd av kriget i Ukraina och nedstängningar i Kina som har en dämpande effekt, säger Mattias Bergman.