E-handelns kraftiga tillväxt under pandemiåret har inneburit en försämrad arbetsmiljö i branschen och ökade klimatutsläpp — det menar fackförbunden Handels, Seko och Transport.
I rapporten ”Fri frakt till ett högt pris” framhåller de tre tunga LO-facken att det visserligen finns fördelar med e-handelns utveckling — fler personer har fått jobb, konsumenter har fått ett större utbud och slipper åka till butiker — men också tydliga nackdelar.
En sådan är att många näthandlare tvingas erbjuda snabb och gratis frakt för att hävda sig i konkurrensen.
”Dopad tillväxt”
Enligt rapporten sänker dessa erbjudanden trösklarna för köp, samtidigt som de bidrar till ”onödigt många spridda beställningar och returtransporter”. I rapporten noteras att ”pressade villkor i alla delar av handel och transportkedjan riskerar också att leda till en dopad tillväxt där priset för konsumenterna sänks på bekostnad av både miljön och villkoren för de anställda”.
Dessutom sker transporterna ”till stor del med fossil diesel som bränsle och utan effektiv planering eller samordning”.
— Arbetstagarna och klimatet får betala ett väldigt högt pris för den snabbt växande e-handeln. Den extrema prispressen på frakten och företagens hetsjakt på marknadsandelar leder till en usel arbetsmiljö och hotar klimatet. Pressade villkor i alla delar av handel- och transportkedjan riskerar också att leda till en dopad tillväxt. Såhär kan vi inte ha det, säger Gabriella Lavecchia, ordförande för Seko, i ett pressmeddelande.
Minskade kostnader utan kollektivavtal
Av rapporten framgår också att man gjort kostnadsberäkningar kopplade till det sista ledet i e-handels logistikkedja, de så kallade last-mile transporterna. Enligt dessa beräkningar kan de företag som anställer sin personal men inte har kollektivavtal skära ned sina utgifter på 470 kronor per förare och dag, medan plattformsbolag som anlitar egenanställda förare kan skära ned mellan 690 och 1057 kronor per förare och dag.
I rapporten framför de tre facken att ”kostnaden bärs av arbetstagarna som går miste om betydande summor i ersättningar och försäkringar”.
”Helt oacceptabelt”
— Det här är helt oacceptabelt. Dessa falska egenanställningar är bara ännu ett sätt för företagen att utnyttja arbetstagare. Huvudprincipen måste vara att dessa plattformsföretag betraktas som arbetsgivare med tillhörande arbetsgivaransvar, kommenterar Tommy Wreeth, förbundsordförande för Transport.
För att komma til rätta med ”e-handelns avigsidor” föreslår de tre fackförbunden bland annat att en lagstadgad avgift för frakt till kund och för returer införs, att krafttag ska tas mot falska egenanställningar samt att en branschstandard för en hållbar e-handel ska tas fram.
Här kan du läsa en kortversion av rapporten från Handels, Seko och Transport.