Lägg 33,5 miljarder euro, motsvarande nästan 350 miljarder svenska kronor, på transporterna, i den kommande åttaåriga omgången av EU-fonden CEF. Den uppmaningen kommer nu från politikerna i EU-parlamentets transportutskott.
Långa diskussioner kvarstår innan ramarna är klara för nästa upplaga av EU:s infrastrukturstöd CEF, Connecting Europe Facility. Men klart att de enorma satsningarna på infrastrukturen har många vänner bland Bryssels beslutsfattare. Planeringen för nästa omgång, 2021–2027, började med att EU-kommissionen föreslog ett rejält belopp. Det har nu höjts med ytterligare 6 miljarder euro av EU-parlamentarikerna vid behandlingen i utskotten för transporter respektive industri och energi. Deras förslag omfattar nu totalt 44 miljarder euro i 2018 års penningvärde. Nästa steg blir diskussioner med medlemsstaternas ministrar.
Av totalen är 33,5 miljarder euro tänkta att gå till transportsatsningar, 8 miljarder till energinät såsom smarta elnät, och knappt 3 miljarder euro till digitala nät.
CEF är EU:s särskilda pengaburk för åtgärder som ska stärka infrastrukturen för att knyta världsdelens ändar närmare varandra. Största delen används för transportnäten, för att förverkliga planer för de nio utpekade transportkorridorerna i vad som kallas Ten-T.
Första omgången av CEF löper under sju år 2014–2020, med total budget på 30 miljarder euro varav 24 miljarder har varit vikta för transportnäten.
Till dem som kommenterat beskedet från EU-parlamentet hör de europeiska hamnarnas förbund Espo. Espo ställer sig positivt till de större medlen, och att det finns tecken på ökad vikt vid hamnarnas och sjövägarnas roll. Samtidigt bekymrar sig Espo över att projektet Motorways of the Sea, liksom de andra maritima projekten på CEF:s priolista hittills, har försvunnit från bilagan med prioriterade projekt i förslaget inför nästa omgång.