EU:s transportkommissionär Violeta Bulc var på besök i Stockholm. Hon deltog i medborgardialogen om framtidens transporter i EU. Conny Hård från chaufförsnätverket Härstannarsverige var en av dem som deltog i mötet.
Violeta Bulc deltog i en medborgardialog 16 mars. Medborgardialogerna är öppna för alla och ett 70-tal personer passade på att komma och lyssna och ställa frågor uppger arrangören.
Dialogerna är ett sätt för EU:s ledning att komma närmare medborgarna och bli synliga, sa Violeta Bulc som också förklarade att det är en del av de åtgärder som infördes efter Brexit-omröstningen i Storbritannien. Hon är en intensiv 54-årig it-ingenjör från Ljubljana i Slovenien som varit EU-kommissionär sedan 2014.
Det var främst representanter från organisations-Sverige som var med på mötet, som ägde rum en fredag under lunchtid i Stockholms innerstad. Johan Kuylenstierna från miljöforskningsinstitutet Stockholm Environment Institute var moderator. Enligt inbjudan skulle infrastrukturminister Tomas Eneroth också ha deltagit, men han lämnade sent återbud.
Klimatfrågan och hur Parisavtalet påverkade framtidens transporter var huvudtema. Men frågorna från publiken berörde också andra ämnen. Just nu pågår arbetet med de två omfattande så kallade mobilitetspaketen som innefattar bland annat cabotage och utstationering av arbetstagare inom vägtransporter, utöver frågan om biobränslen.
Conny Hård, själv yrkeschaufför och aktiv i det lösa nätverket Härstannarsverige, var på plats för att påtala de allt mer pressade ekonomiska förhållandena, särskilt för mindre åkeriföretag. Enligt honom spelar cabotaget och ojust konkurrens från utlandet en viktig roll för den saken. Han fick växla några ord med kommissionären.
På frågor som berörde mobilitetspaketen gav inte Violeta Bulc några konkreta svar, mobilitetspaketen håller fortfarande på att formuleras och ska förhandlas.
I frågan om biobränslen sa Bulc dock att hon förstod den svenska hållningen. För svensk del är en av de viktiga punkterna att tallolja tillåts som råvara i fordonsbränsle som HVO. Efter ett beslut nyligen i Europaparlamentet ser det också ut som det starkaste motståndet mot tallolja är brutet.
I andra frågor var Violeta Bulc mer tydlig. Hon föreslog att Sverige skulle ta sig en närmare titt på de finansieringsalternativ som finns för att bygga färdigt de transportkorridorer som ingår i nätet TEN-T. Det är exempelvis lån och samverkan med privata intressen. Det kan komplettera den finansiering som sker över statsbudgeten.
När det gäller kritiken mot det europeiska signalsystemet ERTMS för järnvägen, så märktes det på Violeta Bulc att hon tyckte saken var mer eller mindre var slutdiskuterad:
– Nu har ju länder som Kina och Indien börjat använda det systemet.
Ett gemensamt signalsystem i Europa är en del av byggandet av ett sömlöst europeiskt järnvägsnät. Violeta Bulc betonade järnvägens roll i arbetet med att minska utsläppen av koldioxid från transporterna: Över 70 procent av EU:s anslag till transportsystemet under den innevarande budgetperioden 2014-2020 går till järnvägen.
När det gäller sjöfarten så orsakade det viss förvirring när det visade sig att den överhuvudtaget inte var nämnd bland transportslagen på en av bilderna som visades. Här tog moderatorn Johan Kuylenstierna på sig ansvaret och lovade att det misstaget inte skulle upprepas.
Mats Udikas