EU:s beslut om att förbjuda försäljning av person- och transportbilar med förbränningsmotor efter 2035 är ologiskt och ett flagrant misstag — det anser branschorganisationen Svebio.
Nyligen röstade EU-parlamentet som väntat ja till att förbjuda koldioxidutsläpp från personbilar och transportbilar från och med år 2035, något som i praktiken innebär att det därefter inte blir möjligt att sälja dylika fordon med förbränningsmotor.
Alla är dock inte positiva till beslutet. Branschorganisationen Svebio, Svenska Bioenergiföreningen, är starkt kritiska och anser att beslutet måste rivas upp. I ett skriftligt uttalande framhåller Gustav Melin, vd för Svebio, att moderna förbränningsmotorer har tillräcklig rening och 95 procent av partikelutsläppen kommer från däck och asfalt.
– Det är svårt att förstå varför de svenska EU-parlamentarikerna och de svenska regeringarna stödjer den här politiken. I Sverige har vi hittills haft som strategi att minska utsläppen från transportsektorn med en kombination av elektrifiering och förnybara drivmedel. Vi har alltid ansett att utvecklingen ska styras med generella styrmedel men låta marknadens aktörer fritt välja tekniska lösningar. Med det här beslutet har politikerna i planekonomisk anda tagit över företagens och konsumenternas roll.
Han fortsätter:
– Beslutet utgår felaktigt från mätning av utsläpp endast vid avgasröret på bilen, men bortser från utsläpp i livscykeln, inklusive tillverkning av fordon och batterier. Den samlade påverkan av en elbil är större än från en bil som drivs med ett biodrivmedel som HVO. Det handlar alltså inte om ett beslut som i första hand ser till klimatpåverkan.
– Beslutet innebär att inga biodrivmedel kan användas för bilar, vare sig konventionella biodrivmedel, biogas eller nya avancerade biodrivmedel, inklusive så kallade syntetiska bränslen från återvunnen biogen koldioxid och förnybar vätgas. Det kommer att hämma den tekniska utvecklingen kring sådana bränslen och begränsa jord- och skogsbrukets bidrag till klimatomställningen i EU.
Fotnot: För att de nya lagarna ska bli verklighet krävs ett godkännande av EU:s ministerråd.