PROVKÖRNING. Med en räckvidd på 23 mil ska kinesiska BYD EPT3 slå sig in på marknaden för de mindre eldrivna transportbilarna. Frågan är hur väl den står sig i konkurrensen?
Då och då möts vi av skrämmande nyheter om elbilar som börjat brinna där orsaken oftast varit att batteripacken fattat eld och i värsta fall orsakat förödande bränder i parkeringsgarage eller på bilfärjor. Det batteri som EPT3 har är en ny sorts batteri som kallas för Bladebatteri och är av typen litium-järn-fosfat som är fritt från kobolt.
Enligt expertisen ska det vara betydligt säkrare och tåligare än litium-ion-batterier.
Brandsäkert batteri
I testprogram har man gjort omfattande brand- och explosionstester. Man har på flera sätt försökt få batteriet att brinna eller explodera. Detta genom att utsätta batteriet för temperaturer över 60 grader, överladda batteriet och till och med spika i batteriet. Allt för att försöka få en kortslutning och då en självantändning – något som inte lyckats.
Ytterligare en fördel med det nya Bladebatteriet är att battericellerna är packade på ett sådant sätt att hela batteripacken tar snudd på 50 procent mindre plats än ett konventionellt litium-ion-batteri.
Handtag saknas
Insteget till förarplatsen är lite som i en pickis, man får kliva upp. Här skulle jag vilja ha ett handtag i vindrutestolpen (A-stolpen) så att man kunde häva sig upp i förarsätet. Samtidigt sitter man lite högre än i fordonen från konkurrenterna i den här transportbilsklassen.
Två separata säten är vad som erbjuds. Sätena är bekväma om än med kanske lite korta sittdynor. Ratten är en multifunktionsratt av enklare modell. Instrumentpanelen är snygg men något plastig. I mitten av instrumentpanelen sitter en infodisplay men eftersom den är insjunken i panelen är den svårläst.
Radio finns liksom uppkoppling till bluetooth men inte mot några appar. Här ser jag också backkameran. Nedtill återfinns knappar för ventilation och luftkonditionering. Lite väl små knappar i mitt tycke men det funkar.
Bara att kasta loss
Efter att ha kopplat loss laddningskontakten som sitter under BYD-emblemet i nosen är det bara att kasta loss och lägga i växel — eller ställa strömställaren som det egentligen är — för att köra framåt. De två andra lägena är back och sedan parkering.
Bland finesserna är fjärrlås, start-/stoppknapp och elektronisk parkeringsbroms. Framför ratten kan jag i ett kluster se bland annat hastighet, batteristatus, elförbrukning och kvarvarande körsträcka.
Tyst och bekvämt
Bilen går tyst och bekvämt. Men i hastigheter över 70 km/tim är väg- och däckljud ganska påträngande. Att köra med bara gaspedal och låta bromskraftåtervinningen ta hand om den energi som uppkommer är inte så effektivt hos EPT3. Även om viss kraft rinner tillbaka till batteripacken vid motorbromsning blir det istället till att köra som vanligt, det vill säga med gas och broms.
Effekten i EPT3 är 134 hk vilket är mer än hos konkurrenterna. Däremot slår man inte konkurrenterna när det gäller topphastigheten som är låga 100 km/tim. En räckvidd på 23 mil utlovas och enligt körcykeln WLTP så ska man då komma lite över 23 mil sommartid och 18 mil under den kallare årstiden. Det är helt ok för en dag. Jag tror inte så många små lätta transportbilar rullar så mycket ens på ett dygn.
Tillför ingenting
Sedan har jag en inre backspegel som gör att jag kan se någorlunda igenom den smala rutan i mellanväggen in till lastutrymmet. En ganska värdelös detalj då den inte direkt tillför något. Mellanväggen är inte heller delbar eller öppningsbar, även om det säkert finns företag som sysslar med transportbilsutrustning som kan fixa det, säger den svenska generalagenten.
Lastutrymmet är klätt med en snygg aluminiumplåt men här finns inga lastöglor att surra eventuell last med. Samtidigt är aluminiumplåten hal så den last man har med lär då dansa runt på lastgolvet. Men en träfiberskiva med lastöglor ska finnas att välja till, som då kommer att klistras på alu-plåten.
Hyfsat stort lastutrymme
BYD EPT3 finns bara i en version med en totallängd på 446 cm och en bredd på 172 cm. Lastutrymmet som är på hyfsade 3,5 kubikmeter gör att den lastmässigt hamnar i mitten av vad små transportbilar lastar.
På plussidan har vi 705 kilos lastvikt, mycket tack vare det lättare Bladebatteriet.
Ytterligare ett plus är att EPT3 har en skjutdörr på varje karossida. Men om bakluckan som lyfts uppåt och är fästad i takkanten är en bättre lösning än två separata sidohängda dörrar vill jag ha osagt.
PLUS OCH MINUS
Plus
– Bladebatteri med säker batteriteknik
– Pris
Minus
– Släpvagnsvikt = 0 kilo
– Väg- och däckljud
FAKTA OM BYD EPT3
Pris: från 279 900 kr (ex moms)
Motor: elmotor 134 hk/100 kW
Maxhastighet: 100 km/tim
Batterityp: litium-järnfosfat 44,9 kWh
Räckvidd enligt WLTP: 23,3 mil sommartid, 18 mil vintertid
Snabbladdning: 30 min för 80%
Normal laddning: 7,5 tim.
Drivning: fram; CVT automat
Lastutrymme l/b/h (cm): 190/123/127; mellan hjulhus 123, tot 3,5 m3
Vikter (kg): last 705; total 2 420; släp 0
Längd/bredd/höjd/axelavstånd (cm): 446/172/187/272
Garantier (år/mil): 5/10 000 nybil; 8/16 000 batteri; 3 assistans; 5 lack; 5 rost
KONKURRENTER
Citroën ë-Berlingo, Fiat e-Doblo, Opel Combo-e och Peugeot e-Partner
Text och foto: Staffan Svedenborg