Uppges vara försett med världens hittills största fartygsmonterade batterikapacitet.
Bakom projektet med containerfartyget — som ännu saknar namn utan går under beteckningen N997 — ligger den kinesiska rederibjässen Cosco. Fartyget har nyligen sjösatts och är avsett att trafikera Yangtze-floden.
Enligt branschtidningen Maritime Executive har fartyget en lastkapacitet på 700 TEU, vilket innebär att det är ett så kallat feederfartyg med betydligt mindre kapacitet än de gigantiska containerfartyg som vanligtvis trafikerar rutterna mellan Asien och Europa eller USA.
Det unika med N997 är istället att det drivs helt av el. Fartyget uppges ha 36 utbytbara 20-fotscontainrar med batterier, vilka tillsammans ger en batterikapacitet på 50 000 kWh. Detta ska enligt mediauppgifter vara den största batterikapaciteten som hittills har monterats ombord ett fartyg.
Batterierna kommer att bytas ut efterhand längs fartygets rutt.
Cosco har även beställt ett likadant systerfartyg till N997, som också ska trafikera Yangtze-floden.