Ny studie från Chalmers visar att eldrift är mer lönsamt än diesel även för tunga lastbilar.
Hittills har omställningen från fossildrift till eldrift framförallt synts inom lättare fordon, exempelvis distributionslastbilar. När det gäller tunga lastbilar som kör långa sträckor har omställningen gått långsamt. Orsaken är att sådana fordon anses behöva stora batterier som upptar så pass mycket lastkapacitet att eldriften inte blir lönsam.
Nu har dock forskare på Chalmers kommit fram till att el visst kan vara ett billigare alternativ till diesel – även för tunga transporter.
− Vi har tittat på ett scenario där tunga lastbilar kör mellan Helsingborg och Stockholm. Vi har jämfört två olika batteristorlekar och två tänkbara priser på snabbladdning. Vår slutsats är att transporterna ser ut att kunna elektrifieras på ett kostnadseffektivt sätt, säger Johannes Karlsson, doktorand i reglerteknik på Chalmers, i ett pressmeddelande.
Han tillägger:
− Jag är själv förvånad över resultaten och hoppas att fler åkerier och lastbilstillverkare vågar satsa på elektrifiering nu när vi visat att det kan vara kostnadseffektivt.
I studien skapades en modell baserad på data från ett verkligt åkeri i Helsingborg. Åkeriet valdes eftersom det kan anses ha typiska uppdrag och förutsättningar för ett åkeri i den delen av Sverige, och som kör långa sträckor.
Det stora batteriet behövde inte laddas på vägen utan bara på företagets egna depåer, men tog å andra sidan mer av lastkapaciteten. Det mindre batteriet behövde snabbladdas på vägen, men krävde inte lika mycket av lastkapacitet. Resultatet visade att det var lönsamt att köra på el för åkeriet i studien.
− Med rätt batteristorlek bör det i många fall vara möjligt att elektrifiera de tunga lastbilarna så att kostnaden blir densamma eller lägre jämfört med om lastbilarna drivs av en dieselmotor, säger Johannes Karlsson, som ihop med forskarkollegan Anders Grauers tidigare har kommit fram till batteriet i en eldriven lastbil behöver laddas och laddas ur minst 1 400 gånger för att merkostnaden med batterier och laddutrustning ska löna sig.
Forskarna påpekar att nämnda antal laddningar och urladdningar är något som de flesta kommersiella fordon överskrider under sin livstid.
− Vi har visat att man kan elektrifiera en tung fordonsflotta på ett konstadseffektivt sätt. Det bör kunna leda till att företag verkligen vågar satsa på en omställning. Ekonomiska incitament brukar innebära att förändringar kan gå snabbt, och vår studie är realistisk för många transportuppdrag, kommenterar Anders Grauers, docent vid institutionen för elektroteknik på Chalmers.