Regeringen föreslår att förare med B-körkort ska få dispens att köra upp till 4,25 ton tunga lastbilar — om de körs på el eller biogas.
Transportbranschen har under en längre tid begärt att viktgränsen för B-körkort ska höjas från 3,5 ton till 4,25 ton om fordonet drivs med alternativa bränslen som på el eller biogas.
Skälet till branschens begäran är framförallt att transportbilar som framförs med el kräver tunga batterier, vilket leder till ökad vikt och mindre lastkapacitet — något som i sin tur blir en konkurrensmässig nackdel och hindrar utvecklingen mot fossiflfria fordon.
Generellt krävs C-körkort och yrkeskompetensbevis för ett fordon vars totaltvikt överstiger 4,25 ton.
Regeringen meddelar nu att att man går branschen till mötes och ger Transportstyrelsen i uppdrag att utforma en försöksverksamhet där det blir möjligt för B-körkortsinnehavare att få ansöka om att få köra tyngre lastbilar som drivs av alternativa bränslen.
Uppdraget ska redovisas senast den 8 mars 2024.
– Regeringen har stor förståelse för att tyngden på vissa fordon kan vara ett hinder för en snabb grön omställning av transportbranschen. Med detta beslut underlättar vi elektrifieringen eftersom fler förare kommer att kunna köra tyngre elfordon, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD), i ett pressmeddelande.
Beskedet välkomnas av branschen.
– Vi välkomnar beskedet från infrastrukturministern. Förslaget är inte minst viktigt för den gröna omställningen inom transportsektorn. Nu väntar vi med spänning på att regeringen ska fortsätta underlätta densamma. Här kommer en utbyggd laddinfrastruktur vara en viktig del, kommenterar Tina Thorell, samhällspolitisk chef.