Stort tryck på Automässan, där branschen samlades på nytt efter tre år.
Hela 245 utställare från 13 länder tog emot exakt 19 301 besökare på Automässan, som arrangerades under fyra dagar den 18-21 januari på Svenska Mässan i Göteborg.
Automässan är den stora mötesplatsen för bil- och fordonsbranschens service- och eftermarknad och arrangeras vart tredje år. Det betyder att den senast arrangerades i februari 2020, som faktiskt var den sista mässan som kunde hållas på Svenska Mässan innan pandemin tvingade alla mässor att ställa in under en lång tid framåt.
— Det märks att branschen vill träffas, och det är förstås extra kul att kunna mötas nu efter pandemin. Det här är inte bara ett arrangemang där man gör affärer, utan också något av en branschfest, säger Anna Lena Friberg, som är business manager för Automässan.
Hon fortsätter:
— Dettta är ju den stora mässan för de som arbetar inom service- och eftermarknaden, för det finns faktiskt inte så många andra evenemang för den här branschen. Så det är ett stort tryck här!
Årets automässa hade digitalisering och elektrifiering som teman för seminarieprogrammet, och just elektrifiering präglade mässan även i övrigt — något som inte minst berör alla besökande elever från de fordonstekniska skolorna.
— Hela mässan är ju som ett rekryteringsforum och inte minst har exempelvis mekaniker ett mycket gynnsamt läge i och med bristen på kompetent personal. Och för mekaniker förändras ju mycket nu i och med elektrifieringen, så det är förstås väldigt spännande, säger Anna Lena Friberg.
Här är ett axplock av alla utställare på Automässan: