De oceangående containerfartygen ersätts med feedertrafik.
Danska Maersk uppger att man avslutar sin så kallade M2-allians med rederiet MSC, för att istället ingå en affärsallians med containerrederiet Hapag-Lloyd.
Den nya alliansen — som kallas Gemini — har publicerat ett utkast till ett nytt globalt linjenätverk, där Göteborg inte längre har någon direktlinje till Asien.
Istället kommer den nya alliansen att bedriva feedertrafik mellan Göteborg och tyska Wilhelmshaven och Bremerhaven.
Förändringen är planerad till början av 2025.
Enligt utkastet kommer transittiderna mellan norra Kina och norra Europa inte att försämras, utan istället förbättras med 2-7 dagar.
Samtidigt uppger Maersks globala logistikchef Christian Kjaergaard-Winther till Göteborgs-Posten att ”kapaciteten på containrar som kan transporteras in och ut ur Göteborg kommer att förbli oförändrad”.
Utöver M2:s direktlinje mellan Asien och Göteborg har Göteborgs hamn ytterligare en oceangående direktlinje, där MSC har trafik på linjen USA-Göteborg.