REPORTAGE. Mjukvarubolaget BEV_r har nyligen lanserat planeringssystemet Charge-Route — en produkt som syftar till att koppla samman laddinfrastruktur med godsflöden.
Bolaget BEV_r — en akronym som står för battery electric vehicle routing och uttalas ”bevv-ar” — grundades 2023 av de fyra delägarna Tony Edmundsson, Robert Liberg, Björn Pålsson och Öystein Rönningen. Samtliga delägare bortsett från Robert Liberg, som är bolagets tech-operatör, kommer från transportbranschen, där det för managing partnern Tony Edmundssons del handlat mycket om supply chain-digitalisering.
— Vi är av den tron att om vi ska kunna elektrifiera de kommersiella fordonen fullt ut, och speciellt då de tunga transportfordonen, så krävs det digitala stödsystem som kopplar ihop laddinfrastrukturen med transportföretagens godsflöden och fordon. Det är egentligen grunden i den plattform vi utvecklat och kallar Charge-Route, säger Tony Edmundsson.

Två delar
Som namnet antyder består produkten Charge-Route av två delar: dels modulen Charge som hanterar själva laddarna, dels Route-modulen som är produktens transportplaneringssystem.
I ett första skede har BEV_r valt att fokusera på Charge-delen i produkten.
— Det finns visserligen redan styrningssystem för att kunna hantera laddare, alltså det man kallar charge point management system, men samtliga sådana system kommer egentligen från personbilssidan. Det gör att de saknar en del viktiga aspekter som de tunga, kommersiella elfordonen behöver. Därför har vi som nystartat bolag valt att till en början ha vårt huvudfokus på Charge-delen i vår verksamhet, säger managing partnern Tony Edmundsson.
Måste äga själva
För att det ska bli en hållbar omställning på lång sikt måste transportindustrin själva äga en stor del av laddinfrastrukturen, menar Tony Edmundsson.
— Ur ett lönsamhetsperspektiv är det jätteviktigt. Ellastbilarna är dyra och de behöver ha billiga mil, och det uppnår man bara om man som transportföretag själv äger mycket av infrastrukturen. Det är där vår produkt kommer in bilden, säger Tony Edmundsson och exemplifierar nyttan med företagets Charge-modul:
— När vi kopplar upp laddningsdepåerna i vår Charge-lösning så kan vi direkt se att depåerna har tider på dygnet när de inte använder sina resurser. Då kan de släppa in andra aktörer som kan ladda sina fordon hos dem, och på så sätt kan en transportcentral eller ett åkeri få en ny intäkt — vilket i förlängningen underlättar den hållbara omställningen.
Unik modell
Tony Edmundsson förklarar att eftersom BEV_r är ett rent mjukvarubolag så blandar de sig inte i energiaffären i affärsmodellen, något som merparten av de bolag som tillhandahåller charge point management system gör.
— De flesta andra tar en procentandel av den energi som går igenom systemet, men det gör inte vi. Så där är vi faktiskt unika i vår modell.
Han tillägger:
— Själva Charge-modulen är nu helt kommersiell och är up and running på ett antal siter. Där har vi alltså redan ett antal kunder, plus att vi förhandlar om ytterligare kunder.

Den andra modulen i företagets produkt, det vill säga Route-delen, är under utveckling och finns än så länge bara i en stängd beta-version.
— Det är kunder i Sverige och Finland som testar den åt oss. Vi hjälper dem i deras verksamhet och vi får hjälp av dem att vidareutveckla vår produkt.
LBC Frakt en kund
En av bolagets befintliga kunder är logistikbolaget LBC Frakt i Karlstad, vars vd Lars Reinholdsson intervjuades i Transportnytt nummer 7. LBC Frakt har nyligen tagit i drift en ny laddstation med tolv egna depåladdare, vilka styrs av BEV_r:s produkt.

— LBC är kund till oss både vad gäller Charge- och Route-modulen, de är alltså en av de kunder som hjälper oss att vidareutveckla Route-systemet. Det innebär att vi är integrerade med deras planeringssystem, vilket i sin tur gör att vi vet när lastbilarna ankommer och avgår och därmed kan tajma in laddningen på effektivast möjliga sätt, säger managing partnern Tony Edmundsson och tillägger:
— Mycket i det här handlar om att ha rätt nätkapacitet. Om en lastbil ankommer klockan 16 och ska avgå klockan 20 måste det till rätt hög spänning för att fylla på lastbilen med tillräckligt mycket energi. Och att tilldela rätt mängd energi till rätt fordon under en viss tidsperiod går bara att lösa om man kopplar ihop infrastrukturen med godsflödena, vilket vår produkt alltså gör. Vilket i sin tur gör att man både kan undvika höga effekttoppar och samtidigt spara en slant.
FAKTA OM BEV_R
Vad: Mjukvarubolag
Verksamhet: Utveckling av IT-tjänster mm
Grundat: 2023
Huvudkontor: Lidköping
Övrigt: Bolaget ägs av fyra delägare och anställde nyligen en marknadschef