REPORTAGE. När tredjepartslogistikaktören E-logistik tappade sin storkund försvann också en stor del av omsättningen. Efter några tuffa år är man redo att återigen växa.
Götenebaserade TPL:aren E-logistik grundades 2006 och var då något av pionjärer inom tredjepartslogistik för e-handel. Som för många andra pionjärer blev dock de inledande åren utmanande. 2010 genomgick det koncernbolag där e-handelslogistiken bedrivs en ekonomisk rekonstruktion, och kort därefter kom nuvarande vd:n Jonas Hamrén Berggren in i bilden.
— Jag arbetade på inkubatorverksamheten hos Chalmers i Göteborg när jag på omvägar fick vetskap om E-logistik. Jag tyckte det såg intressant ut men insåg också att det behövdes kapital, säger Jonas Hamrén Berggren.
Slutresultatet blev att riskkapitalbolaget Regere kom in som huvudägare och att Jonas Hamrén Berggren själv blev näst största delägare. Samtidigt tog han över posten som vd för företaget.
— Jag klev på i februari 2011 och det första året hade vi knappt fyra miljoner i omsättning. Det var nästan som en hobbyverksamhet. Men efter det byggde vi upp verksamheten år för år, och toppade utvecklingen 2020 med 130 miljoner i omsättning. Det var en obruten tillväxtresa fram tills dess.
Stor förlust
Kunder har kommit och gått genom åren, däribland e-handlaren Let’s deal som man dock förlorade efter några år. En ännu större kund blev Revolution Race, vars logistikflöden hanterades uteslutande av E-logistik. Dessvärre blev det sedan en ännu större förlust när även de så småningom försvann.
— Under 5-6 år växte vi ihop med Revolution Race och de blev verkligen en stor kund för oss. Mot slutet utgjorde de 70 procent av vår omsättning, så när vi tappade dom i januari 2021 blev det en väldig tuff smäll, säger Jonas Hamrén Berggren och fortsätter:
— Vi hade en fantastisk resa ihop, men till slut blev det för svårt för oss att växa i samma takt som dom. För att fortsätta samarbetet hade vi behövt etablera oss på ytterligare ett ställe, vilket i sin tur hade krävt finansiering och management. Visst, sett i backspegeln kanske vi skulle satsat hårdare på att göra det, men då hade vi inte den möjligheten.
Kraftigt minskad årsomsättning
Förlusten av Revolution Race gjorde att årsomsättningen sjönk kraftigt och att anställda fick sägas upp. Från att som mest ha varit uppåt 50 fastställda och ”säkert 30 till på inringning” tvingades man successivt minska personalstyrkan med över hälften.
— Det var en riktig skärseld att gå igenom. Först tappade vi en storkund och sedan — precis som alla andra — drabbades vi av den sjunkande e-handelsmarknaden. Men det har härdat oss, och nu tror jag att vi kommer att växa både i år och nästa år.
En av orsakerna till den positiva framtidssynen är enligt Jonas Hamrén Berggren att kundbasen idag till stor del består av e-handelsföretag i mellansegmentet — det vill säga stabila företag som säljer vare sig premiumvaror eller de allra billigaste produkterna.
— Det är e-handelsföretag som har klarat sig relativt bra under lågkonjunkturen, och som har bra produkter till ett vettigt pris. I regel har de varor som folk fortfarande har råd med, och det är företag med en profil som gör att de kan växa på dagens tuffa marknad.
Mestadels nyttoprodukter
Många av kunderna är inom segment som kosmetika och kläder, men de har också företag som säljer kosttillskott och marina tillbehör.
— Det är mestadels nyttoprodukter som behövs oavsett konjunktur, säger Jonas Hamrén Berggren och säger att man har lärt sig en läxa av Revolution Race-smällen.
— Idag är vi inte är lika mycket exponerade mot en och samma kund. Den största enskilda kunden idag står för cirka 15 procent av omsättningen, vilket ju är en stor skillnad mot då. Det känns väldigt skönt.
Enligt Jonas Hamrén Berggren pekar nu också siffrorna rent ordermässigt uppåt igen.
— Det är kanske svårt att jämföra rakt av med fattigmånaderna januarifebruari, men tar vi mars är vi 30 procent upp jämfört med vår prognos rent ordermässigt, säger han och fortsätter:
— Såpass stora kunder som vi har tagit in nu på sista tiden har vi aldrig tagit in tidigare. Det stärker oss och det gör att jag — trots konjunkturen — tror på en ökad tillväxt, kanske med 10-20 procent.
Idag ligger antalet anställda på cirka 30, varav drygt 20 arbetar i lagret, men även denna siffra kan komma att stiga.
— Ja, jag ser att vi kommer att växa i antalet anställda under året, om än lite försiktigt.
Huvudlager plus externlager
Lagret på Fabriksgatan 3 i Götene omfattar cirka 12 000 kvadratmeter och nyligen hyrde man in sig på ytterligare 1 500 kvadratmeter i ett externlager i närheten av huvudlagret.
— I nuläget använder vi externlagret som buffertlager för kunder som har gods de behöver ha långlagring på. Men får vi in ett stort konto nu, vilket inte är omöjligt, så smäller vi nog till med ytterligare ett externlager. Då kommer vi sannolikt att driftsätta det lagret för orderplock, vilket vi annars bara har här i huvudlagret, säger Jonas Hamrén Berggren och berättar att koncernen E-logistik i sin helhet tidigare haft fler verksamheter än bara tredjepartslogistik— däribland hantering av marknadsmaterial.
— Det har vi nästan inget alls kvar av idag. Istället har vi renodlat verksamheten så att tredjepartslogistiken åt e-handelsföretag riktade till konsumenter idag står för 90 procent av det vi gör. Utöver det har vi en viss verksamhet inom det vi kallar value added service, som består dels av slutmontering och dels av legopackning av torra livsmedel, säger Jonas Hamrén Berggren och forsätter:
En udda fågel
— Legopackningen är en lite udda fågel om man jämför med andra TPL-företag. Där har vi framförallt vuxit ihop med kunden Superfruit, som ville förena legopack med logistik under ett och samma tak. Vi har jobbat ihop med dom i ungefär tio år, och packar och hanterar allt från chiafrön och gojibär till kosttillskott.
Samarbetet har gjort att E-logistik tillsammans med kunden investerat i en maskinpark för just detta ändamål.
— Det har fungerat väldigt bra, och just legopackningen är faktiskt det mest automatiserade vi har.
Beträffande maskinparken i övrigt medger Jonas Hamrén Berggren att E-logistik inte har varit så stora eller så tidiga när det gäller just automationslösningar. Samtidigt har man för bara ett halvår sedan investerat i ett sorteringsverk från den småländska automationsleverantören E-motions, plus att man för några år sedan köpte en automatiserad påspackningsmaskin med tillhörande transportör från Christian Berner AB.
Utesluter inte mer automation
— Jag utesluter inte att vi kommer att köpa in ytterligare automationsutrustning, men annars tycker jag att vi idag har automationslösningar som känns relevanta för den typen av kunder och flöden vi har. Ska man fundera på automation även i plocket och exempelvis satsa på en Autostore så måste man verkligen få in ett flöde som motiverar en såpass stor investering, säger Jonas Hamrén Berggren, som är uppväxt i Mariestad men bor i Göteborg varifrån han veckopendlar.
— Det fungerar väldigt bra. Mycket av det jag gör är inte platsstyrt så jag behöver inte vara på plats här varje dag. Jag ska ändå inte in i och peta i den dagliga verksamheten — det sköts alldeles utmärkt av vår platschef Linus Rönnqvist, som kom till oss i höstas och har betytt jättemycket för vår utveckling, säger Jonas Hamrén Berggren och avslutar med en framtidsspaning:
— Jag tror att den långsiktiga trenden för e-handeln fortfarande är positiv, men att vi nog inte kommer att få se någon tillväxt på kort tid. Jag räknar med att lågkonjunkturen håller i sig både i år och nästa år. Trots det tror jag att E-logistik kommer att öka omsättningen i år till omkring 80 miljoner — kanske upp till 90 miljoner om vi får in rätt kunder.
————————————————————————————————————————————–
FAKTA E-LOGISTIK
Grundat: 2006
Placering: Götene
Verksamhet: Tredjepartslogistik
Antal anställda: Ca 30, varav ca 20 i lagret
Omsättning: 70 miljoner (2022)
Övrigt: E-logistikkoncernen består av tre bolag: dels moderbolaget Eilogistik, dels dotterbolagen Eilogistik Marknadsservice (där e-handelslogistiken bedrivs) och Portomus (som arbetar med internationell portooptimering).