Sveriges Bussföretag riktar skarp kritik mot Stockholms stad, som vill införa miljözon klass 3 i delar av city — något som fler kommuner i landet planerar. Detta uppges slå hårt mot turisttrafiken, då det inte finns några ”klass 3-bussar” på marknaden som uppfyller kraven.
Stockholms stad planerar att införa miljözon klass 3 i Gamla stan och ett område i city, med start 2024 och fullt införd 2026. Detta begränsar vilka bussar som får köra i området. Fordonsflottan i bussbranschen kan inte leva upp till kraven på många år, och detta kommer i praktiken att innebära ett körförbud för bussar i centrala Stockholm — vilket innebär ett hårt slag för hela besöksnäringen i området. Detta hade Stockholm stad insett om en grundlig utredning utförts. Nu finns ännu tid att fatta beslut i takt med verkligheten.
Detta är särskilt viktigt eftersom fler storstadskommuner, bland annat Göteborg och Uppsala, aviserat att de vill följa efter Stockholm. Därmed riskerar turister som vill resa klimatsmart tillsammans att helt utestängas från centrala delar i våra storstäder.
Sveriges Bussföretag representerar medlemsföretag som kommer att drabbas mycket hårt av ett införande av miljözon klass 3 i Stockholm. I en enkät med Sveriges Bussföretags medlemmar som kör turist- och beställningstrafik uppger de att de varje år genomför nästan 200 000 resor där zonen är tänkt att införas. Detta är resor där turister besöker hotell, restauranger och besöksmål i Stockholm. Men även den linjelagda busstrafiken kommer att drabbas, och inte heller den kan i dagsläget leva upp till de krav som ställs på fordonen i miljözon klass 3. Detta hade lätt uppdagats om staden gjort en förutsättningslös utredning.
Transportstyrelsen har tagit fram generella rekommendationer om miljözoner till kommunerna, som är tänkta att användas för de kommuner som överväger att införa en miljözon. Dessa syftar till att vägleda kommunerna i en bedömning av avvägningen mellan nyttan och de konsekvenser som ett införande får. På Stockholms stads hemsida anges det att staden ska ”utreda och stegvis införa miljözon klass 3”, och att utredningen kommer att ”föreslå en plan för genomförande till trafiknämnden i slutet av 2023”. Av kommunens egna ord framgår således att man innan utredningen genomförts, där själva grundfrågan enligt Transportstyrelsen bör vara en avvägning mellan nytta och negativa konsekvenser, landat i en slutsats om att en miljözon ska genomföras.
Det rimliga hade varit att avvakta en grundlig konsekvensutredning från förvaltningen, med en holistisk bild av vad ett införande skulle innebära och först när detta var på plats bestämma om en miljözon borde införas. Det hade varit i linje med Transportstyrelsens rekommendationer.
Miljözon klass 3 infördes för att ge kommunerna ett verktyg för att förbättra luftkvaliteten i ”särskilt miljökänsliga områden”. När det nu föreslås att det införs miljözon klass 3, är det utan underlag som visar att detta är en nödvändig åtgärd för att förbättra luftkvaliteten. Stadens egna uppgifter pekar istället ut andra områden, till exempel Hornsgatan och Valhallavägen som platser där luftkvaliteten behöver förbättras. Hur det aktuella området valts är oklart, men det tycks inte ha varit luftkvaliteten som varit avgörande. Då hade zonen förlagts till andra områden.
För turist- och beställningstrafiken blir detta ett särskilt hårt slag, då det inte ens finns fordon på marknaden som lever upp till kraven. Idag finns bussar som drivs på el och gas framförallt för det som kallas klass 1 bussar, alltså stadsbussar. Utbudet saknas helt för bussar klass III, dvs turistbussar. En miljözon medför därmed i princip ett totalförbud för denna typ av verksamhet. Här måste det beaktas att det blir en tydlig målkonflikt- mellan viljan av att förbättra luftkvaliteten och önskan att öka det kollektiva resandet. Det är precis den typen av fråga som Transportstyrelsen uppmanar kommunerna till att beakta, och bedöma om de positiva effekterna överväger de negativa. En annan viktig aspekt för dessa företag, är att även om fordonen gick att köpa så saknas laddinfrastruktur. Detta måste staden säkerställa innan en miljözon införs.
Sveriges Bussföretag uppmanar Stockholm, och andra städer som överväger en miljözon klass 3, att följa Transportstyrelsens rekommendationer och göra en grundlig konsekvensutredning innan beslutet fattas. Se till olika transportslags särskilda behov, och inför dispenser där det behövs. Försvåra inte det gröna och klimatsmarta resandet!
Anna Grönlund,
branschchef och vice vd för Sveriges Bussföretag