Svensk Handel har prisat branschens ”starkast lysande stjärnor”, däribland i kategorin ”Årets logistklösning”.
Priserna delades ut den 6 oktober på galan Retail Awards i Stockholm, som arrangerades för femtonde året.
27 finalister tävlade i nio kategorier och både företag och medarbetare hyllades. I kategorin ”Årets logistklösning” — där finalisterna Lyko, Stadium och Jollyroom deltog — tog Stadium hem segern, där det stod följande i juryns motivering:
“Stadium har de senaste åren genomfört en storskalig satsning på användning av RFID-teknik (Radio Frequency Identification) i butik såväl som baklager. Ett mer korrekt lagersaldo har gett ökad kundnöjdhet såväl som ökad försäljning och höjda marginaler. Stadiums införande av RFID-tekniken är ett bra exempel som visar på vilka positiva effekter digitaliseringen kan innebära för ett företags logistikverksamhet.”
Här är samtliga kategorier med tillhörande vinnare i Retail Awards 2022:
– Årets butikssäljare: Mark Supharoek Madsen, Elgiganten, Svågertorp
– Årets butik: DUÅ, Umeå
– Årets hållbarhetsinitiativ: Asket
– Årets logistiklösning: Stadium
– Årets ledare: Bank Bergström, Nordic Nest, Kalmar
– Årets köpupplevelse: Kjell & Co
– Årets digitala satsning: Kicks
– Årets internationella expansion: Matsmart
– Årets start-up: OWNU App