Nytt projekt i Helsinborgs hamn med självkörande dragbil från Terberg.
Hamnbolaget Helsingborgs Hamn ska tillsammans med nederländska specialfordonsföretaget Terberg och franska techföretaget Easymile testa en självkörande terminaltraktor i hamnen.
Med projektet vill hamnen skapa sig en uppfattning om det autonoma systemets mognadsgrad och kartlägga vilka tekniska utmaningar som finns.
Fordonet i testet ska med speciellt anpassad utrustning och sensorer kunna framföras utan en förare vid ratten och pedalerna. Fordonet styrs istället via förprogrammerade körslingor. Enligt projektledaren Pär Kraft kommer det dock alltid att krävas en mänsklig övervakning och inmatning av information till fordonet.
— Men kanske är det så att ”föraren” istället för att sitta i hytten i ett fordon kan sitta vid en dator på sitt kontor och övervaka körningen av flera fordon, redo att ingripa om det skulle uppstå problem som systemet inte kan lösa, säger Pär Kraft.
I nuläget pågår projektets uppstartsperiod med initiala bromstester, lastprov och kartläggning av fordonets rutter. I slutet av sommaren ska fordonets autonomi vara i full drift men med en rutt som är begränsad vid en av containerterminalens kajer.
Denna del kommer utföras med en fiktiv produktion. Den enklare rutten kommer sedan att utökas med längre och mer komplexa rutter för att slutligen uppnå kompletta körsträckor.
Om allt går i lås inleds nästa fas under hösten, då fordonet ska rulla sida vid sida med övrig verksamhet vid fartygsanlöp. Ur säkerhetssynpunkt kommer en säkerhetsförare från Easymile befinna sig i hytten när fordonet rullar under hela projektets gång.