Tätt och målinriktat samarbete mellan berörda hamnar och rederier samt myndigheter har enligt dem själva lagt grunden till den återstart av kryssningstrafiken som inom kort sker i svenska hamnar.
Den 15 juni kommer årets första kryssningsfartyg till Sverige där passagerare får gå i land i Göteborg, Visby och Stockholm. Kryssningen är en så kallad bubble cruise där passagerarna håller sig till sin egen ”bubbla” med till exempel specialchartrade bussar och egna tider på museer för att passagerarna inte ska blanda sig med civilsamhället. Samtliga passagerare är testade för covid-19, det är betydligt färre passagerare än under en normal kryssning och stränga förhållningsregler gäller ombord.
– Genom att i samarbete med berörda myndigheter skapa gemensamma protokoll och tydliga förhållningsregler och rutiner vid anlöp har rederierna haft ett gemensamt regelverk att förhålla sig till vilket förenklat återstarten av den viktiga kryssningstrafiken, säger Joakim Larsson(m), stadsbyggnadsborgarråd i Stockholms stad.
Rederiernas del i det förberedande arbetet har bland annat varit att jobba med tydliga och rigorösa regelverk kring hanteringen av anlöp under covid-19 pandemin.
– Att vi svenska hamnar tidigt samverkade och jobbade fram våra planer över hur vi ska hantera fartygen och passagerarna tror jag har varit en framgång som vi nu kan skörda frukterna av. När vi i Göteborg har pratat med rederierna tycker de att vi har hanterat situationen bra genom att hela tiden anpassa våra planer och ha en tydlig kommunikation kring vad som gäller. Vi upplever också att svenska myndigheter har varit väldigt lyhörda och nåbara för att stötta oss, säger Martin Meriwall, kryssningsansvarig i Göteborgs Hamn.