Godshanteringen i Sveriges hamnar minskade under tredje kvartalet i år, visar siffror från Trafikanalys. Oljepriset var enligt myndigheten en viktig faktor bakom minskningen.
Den totala godshanteringen i svenska hamnar var under tredje kvartalet i år 41,1 miljoner ton, vilket motsvarar en minskning med sex procent jämfört med samma period föregående år (2019). Det visar ny preliminär officiell statistik från myndigheten Trafikanalys.
Totalt minskade den hanterade godsvikten i de svenska hamnarna för samtliga lasttyper.
BILDEN T H: Henrik Petterson, Trafikanalys.
Utöver den ännu pågående pandemin så finns det fler förklaringar bakom den minskade godshanteringen i hamnarna under tredje kvartalet, förklarar Henrik Petterson på Trafikanalys:
– Under kvartal två ökade importen av råolja och petroleum till Sverige på grund av de låga oljepriserna. Många företag bunkrade. Så det innebar ökade transporter av oljeprodukter i Sverige, vilket gjorde att utvecklingen under kvartal två ändå inte blev så dålig. Men den här utvecklingen ser vi inte under kvartal tre, utan då var det breda nedgångar även för flytande bulk – bunkringseffekten som vi såg under kvartal två finns inte kvar i kvartal tre.
Om man rensar siffrorna från bulkeffekten – betyder det då att godsmängderna ändå inte minskat så mycket i Sverige under pandemin jämfört med samma period förra året?
– Godsmängderna minskade lite under både kvartal två och kvartal tre, men under kvartal två blev det inte så stor minskning eftersom många byggde upp lagren.
Det är svårt att säga vad som är en effekt av corona-pandemin och inte. Man kan säga att det var en indirekt effekt av corona att oljepriset föll så kraftigt. Så därför skulle bunkringen av olja under kvartal kunna sägas vara en effekt av corona.
Fler siffror om Sveriges hamnar under Q3:
Godsvikten till/från utrikes hamn minskade med 4 procent, till 34,8 miljoner ton.
Lossat (ankommande) gods från utrikes hamn minskade med 9 procent, till 18,6 miljoner ton. Råolja, rundvirke och kemikalier tillhörde de varugrupper som bidrog mest till minskningen i totalt lossade godsmängder i utrikes trafik. Nedgångarna var 15, 31 respektive 27 procent.
Lastat (avgående) gods till utrikes hamn ökade med 2 procent, till 16,2 miljoner ton. Järnmalm bidrog mest till ökningen; lastad vikt järnmalm till utrikes hamn ökade med 140 procent, till 1,3 miljoner ton.
Inrikes lossat gods minskade med 11 procent, till 3,2 miljoner ton. Här minskade den lossade vikten järnmalm från svensk hamn med 50 procent, till 283 000 ton.