Röster höjs för en bilateral utredning om en ny Öresundsförbindelse.
Nedräkningen har börjat: senast 2029 kommer den nya väg- och järnvägstunneln under Fehmarn Bält mellan danska Rödby och tyska Puttgarden i Tyskland att tas i bruk. Tunneln väntas medföra en kraftigt ökad trafik mellan kontinenten och Skandinavien.
När den danska Norden-ministern Louise Schack Elholm (Venstre) nyligen var på besök hos Region Skåne fick hon därför med sig en tydlig uppmaning från de regionala representanterna, däribland utvecklingsdirektören Anna Pettersson:
– Tillväxten i järnvägsgods över Öresundsbron har varit nästan obefintlig sedan 2015, medan godstrafik på landsväg har ökat med 65 procent. Om trafikbelastningen fortsätter att öka och överbelastar förbindelsen, så krävs det att man undersöker möjligheterna om alternativa förbindelser samt hur man kan styra om till mer järnvägsgodstransporter som ett alternativ till lastbilstransporter.
Enligt en rapport från Greater Copenhagen och String Megaregion kan vägtrafiken öka med upp till 120 procent om inte Danmark och Sverige investerar i infrastruktur för att lösa flaskhalsar och kapacitetsproblem.
Anna Jähnke (M), ordförande i regionala utvecklingsnämnden:
– Då infrastrukturbeslut är en långsiktig process i både Sverige och Danmark är det dags för länderna att börja tänka på framtiden. Därför bör det tillsättas en bilateral utredning kring framtida behov av kapacitet och redundans för person- och godstransporter över Öresund på väg och järnväg och det är en fråga som skyndsamt måste upp på respektive lands dagordning,
Här kan du läsa mer om de tre alternativ till ny Öresundsförbindelse som har föreslagits.