Det är inget snack! Scania stal showen totalt på Elmia Lastbil 2016 när man inför en professionell publik premiärvisade sin lastbilsnyhet. Att Volvo visade sin tuffaste projektlastbil någonsin kom i skymundan, konstaterar Transportnytts Christer Andersson i sin kommentar.
Efter en internationell videopresentation från Paris den 23 augusti blev det den sakkunniga publiken som under invigningen av Elmia Lastbil 24 augusti fick se den nya bilen i verkligheten. Klockan 13.00 slet man samtidigt av täckelserna från åtta välbevakade hemligheter.
Minskad bränsleförbrukning genom effektivare aerodynamik runt hela bilen, alltså även på undersidan. En helt ny hytt med ett plant golv ökar komforten och nytt för lastbilar är en krockgardin integrerad i innertaket på båda sidor av hytten för bättre skydd vid vältolyckor. Drivlinan är densamma som för föregående lastbilsgeneration från Scania.
Det var ganska uppseendeväckande även i Volvos monter. Mest seriös var Volvo Concept truck, ett projekt som startade i USA 2009, fortsatte i Europa 2011 och nu visades på Elmia Lastbil 2016. Projektet skall vara i hamn 2017 och målet är att öka transporteffektiviteten med 50 procent genom minskad bränsleförbrukning, lägre vikt och mindre miljöpåverkan.
Nästa Volvo-premiär var ett uppseendeväckande PR-jippo kallat ”The Iron Knight”. Hel enkelt världens snabbaste lastbil. Ett fartmonster med en mittmonterad 13-liters Volvo FH-motor med tre laddluftkylare och fyra turboaggregat. Motorn ger 2 400 hk och har ett vridmoment av 6 000 Nm. Växellådan är Volvos I-Shift.
– Jag startar på sjuans växel för att få grepp för däcken, berättar föraren Boije Ovebrink, som nådde världsrekordhastigheten 276 km/tim på 1 000-metersbanan på Fällfors flygfält.
Ytterligare en Volvo-nyhet är satsningen på ”nyckelfärdiga bilar”. Alltså komplett från fabrik färdiga bilar i ett 30-tal olika varianter.
– Lastbil 2016 har cirka 400 utställare, berättar mässgeneralen Annika Brandin, och betonar att årets mässa har tyngdpunkten på smarta lösningar, mjukvara och detaljerade innovationer. Ytterligare ett genomgående tema är bränsleeffektivitet och minskat luftmotstånd, inte bara från Volvos konceptbil.
Däremot var det mer än vanligt tunt på Transportnytts specialområde, alltså lätta lastbilar. Över hälften av importörerna uteblev och på- och inbyggarna lyste med sin frånvaro.
Christer Andersson