Telenorägda tv-programsdistributören Canal Digital byter tredjepartslogistiker inför julen som kommer – från Postnords Strålfors till Kalmarföretaget Electra.
Digitalboxar och programkort hör till de fysiska produkter som Canal Digital behöver få ut i stora antal för att de 3 miljoner kunderna i Norden ska kunna se sina kanaler. Till logistiken hör också att hålla reda på vem som har fått vilket produktexemplar. Den första december tar Electra över 3PL-uppdraget, som hittills legat på Postnordägda Strålfors i Ljungby.
Överenskommelsen är treårig, och omfattar distributionen till såväl Sverige som Norge, Danmark och Finland.
– Avtalet är strategiskt och betydelsefullt för Electra och följer företagets ambition att agera på den nordiska marknaden, säger Electras vd Anneli Sjöstedt i ett pressmeddelande.
Till Electras logistikkunder hör även Comhemägda tv-operatören Boxer, som dessutom får installatörsinsatser åt kunderna förmedlade av Electra via en webbtjänst kallad installatörsportalen.
Electra är noterat på Stockholmsbörsens small cap-lista, med 1,7 miljarder kronor i omsättning, men huvuddelen av den ligger på egen handel. Affärsområdet logistik och IT omsatte förra året 530 miljoner kronor, med 25 anställda av Electras totalt 122.