Europas lastbilstillverkare har lagt fram en detaljerad tidsplan för att introducera konvojtrafik på motorvägarna. Tanken är att ge politiker och myndighet besked om vilka ändringar i regelverken som måste till så att gränsöverskridande konvojtrafik blir möjlig.
Konvojkörning betyder i princip lastbilar som kör på rad, tätt kopplade till varandra med hjälp av digital, trådlös teknik och automatisk förarkontroll.
När allt fungerar behövs då bara en mänsklig förare i den första ledande lastbilen. Det sparar bränsle genom minskat luftmotstånd, utrymme på vägen sparas och säkerheten ökar. Det talas om 10 procents lägre utsläpp av koldioxid
– Tekniken för att köra i konvoj med bilar av samma märke finns redan tillgänglig, sade Erik Jonnaert, generalsekreterare i European Automobile Manufacturers’ Association, ACEA i ett tal inför EU-parlamentet.
– Men givetvis behöver kunderna kunna skapa konvojer av lastbilar från olika tillverkare, så vårt nästa mål är att introducera flermärkes-konvojer.
– Redan 2023 bör det vara möjligt att köra genom Europa på motorvägar med konjover av blandade märken, utan att behöva göra speciella undantag när man passerar nationsgränser, sade Erik Jonnaert vidare. Detta är en grundförutsättning för internationell transport.
European Automobile Manufacturers’ Association, ACEA, har femton medlemmar. På lastvagnssidan är det DAF Trucks, Daimler Trucks, Iveco, MAN Truck & Bus, Scania, Volkswagen Commercial Vehicles och Volvo Group.