Daniel Ekwall, logistikdocent vid Högskolan i Borås, står för en del av innehållet i en handbok om lastbilsstölder som forskningsnätverket CBRA har producerat på beställning av EU-kommissionen. Enkla checklistor för chaufförer, speditörer och lagerägare hör till hans bidrag, men tyvärr räcker inte tekniska lösningar hela vägen.
– Tanken är att de enkelt ska kunna följa rutinerna och checka av hur de ska agera i olika situationer, säger Daniel Ekwall i högskolans pressmeddelande.
Projektet har samordnats av Schweizbaserade Cross-border research association, CBRA, på uppdrag av EU-kommissionen. Syftet har varit att ge en forskningsbaserad bild av lastbils- och godsstölderna, och handfasta rutiner för hur de kan minskas. Det görs mot bakgrund av raden av terrorattentat inte minst under 2016 och 2017 där lastbilar använts för att döda människor i folkmassor. Den 7 april 2017 dödades fem personer på Drottninggatan i Stockholm, och 15 skadades.
Automatiska bromsar, gps-baserade geografiska begränsningar samt höj- och sänkbara väghinder hör till de tekniska lösningarna mot den typen av attentat, men ofta är terrorister snabba att hitta sätt att gå runt den typen av tekniska hinder, framhåller Daniel Ekwall.
– Nyckeln för att komma åt problemen när det gäller terrorattentat är att finna ett svar på varför en del personer vill köra ihjäl andra, säger han.