Linde Roadster, truckmodellen med vindruta utan sidostolpar, kommer i serieversion mot slutet av året. Det var en av nyheterna på Lindes utställning ”World of Material Handling” som pågått under två veckor i maj utanför Frankfurt.
Återigen arrangerar Linde en egen mässa dit man bjuder in befintliga och potentiella kunder. Denna gång är platsen för utställningen en tidigare industrianläggning i Frankfurt. Där visade den tyska truckleverantören en stor del av sitt produktutbud, tillsammans med visioner av framtiden och olika arenor för demonstrationer och provkörningar.
De rena produktinnovationerna var varken överväldigande eller särskilt många. Däremot var utställningen välgjord och gav många infallsvinklar på temat materialhantering. Roadstermodellen utan framstolpar har visats som prototyp i åtminstone fyra, fem år. Men efter tester och modifieringar börjar den tillverkas i serie och finns hos kund sent under hösten. Med en vindruta utan sidostolpar som skymmer, blir förarens sikt åt sidorna väsentligt bättre. Lindes truckkonstruktion med högt placerade hydraulcylindrar för att tilta stativet gör den lösningen möjlig. Roadster blir tillval för elektriska motviktstruckar med kapaciteten 2 till 3,5 ton till en början.
En serie små åklåglyftare, Serie 1154, var en annan intressant introduktion på lagertrucksidan. Modellerna kommer säkert att få användning på industrigolven, där det kan vara trångt i gångarna. Lastning och lossning på flak är en annan given tillämpning. Serie 1154 finns nämligen i en kompaktversion som är 770 mm bred, alltså smalare än kortsidan på en europapall. Kapacitet 1,4 – 2,5 ton.
Motsvarande lösning finns också från andra tillverkare, Crown lanserade nyligen en sådan modell och även den svenska nischleverantören Actil bygger truckar på det temat.
Linde breddar också sitt utbud truckar med litiumjonbatterier. Toyota lanserade sina första motviktare med litiumjonbatterier tidigare under året. Nu kommer Linde med motsvarande lösning för små 48-volts motviktare, upp till 1,8 ton. Även på lagertrucksidan utökas utbudet av truckar för litiumjon.
Bland de stora truckarna märktes bland annat en 16-tons truck tillverkad av Lindes fabrik i Kina och utrustad med klämaggregat. Den hade motor från Mercedes, Tier 4 final, och växellåda från tyska ZF – alltså med hydrodynamisk transmission. Av allt att döma var den inriktad på västmarknader där prispressen är hård, exempelvis truckuthyrare i Nordamerika.
På automationssidan fortsätter samarbetet med franska Balyo. På utställningen visades Linde för första gången en smalgångstruck som är automatiserad med Balyos lösning. Tidigare har man automatiserat Lindes låglyftare, staplare, motviktare och dragtruckar, vilket innebär att i stor sett hela spektrumet av trucktyper har täckts
När det gäller it-lösningar märks bland annat att Lindes säkerhetssystem Safety Pilot nu också finns för dieseldrivna motviktstruckar. Tidigare fanns systemet bara för eldrivna truckar. Lindes truckövervakningssystem Connect fortsätter att utvecklas och har fått flera nya funktioner, bland dem finns en app till förarna för daglig tillsyn, ”pre-op check”.
Mats Udikas