Därför avbryts upphandlingen för de fortsatta muddringsarbetena i Luleås farleder och hamn.
Sjöfartsverket och hamnbolaget Luleå Hamn avbryter den gemensamma upphandlingen av de stora muddringsarbetena inom projekt Malmporten. Anledningen är att de inkomna anbuden överstiger de budgeterade kostnaderna. Luleå Hamn avbryter även den pågående upphandlingen av kaj för den nya djuphamnen.
Projekt Malmporten är ett omfattande projekt bestående av bland annat muddringsåtgärder i Luleås farleder och hamnområde. Projektet syftar till att större, bredare och mer djupgående fartyg ska kunna ta sig in till Luleås hamn.
Transportnytt har tidigare rapporterat om de muddringsarbeten i projekt Malmporten som startade redan förra året. Dessa förberedande arbeten har utgjort cirka sju procent av all muddring som ska göras, vilket innebär att det stora arbete som nu pausas tillfälligt utgör 93 procent av det totala muddringsarbetet i projektet.
Max Bjurström är övergripande projektledare hos Sjöfartsverket för projekt Malmporten och han poängterar att det inte är något fara för projektet i sin helhet, vars sluttid är beräknad till år 2029.
— Visst är det tråkigt att avbryta upphandlingen, och det innebär att vi inte kommer att starta det återstående muddringsarbetet under 2025. Samtidigt är det för tidigt att säga om projektets sluttid påverkas, säger han och tillägger:
— Nu kommer vi att analysera det hela och se vilka åtgärder som kan göras för att få störst nytta till lägsta kostnad. När vi har gjort det återkommer vi med besked om när en ny upphandlingsrunda kan starta.
Tre anbudsgivare deltog i den upphandling som nu har avbrutits: Malmporten Dredging Contractors — som gjorde förra årets förberedande muddringsarbeten — Deme Group samt Jan de Nul. Samtliga aktörer är från Nederländerna.
— Det har varit bra konkurrens i upphandlingen, och att samtliga anbudsgivare kommer från Nederländerna beror helt enkelt på att det är där det finns bäst muddringskompetens, säger Max Bjurström hos Sjöfartsverket.
———————————-
FAKTA MALMPORTEN
– Projekt Malmporten består av muddringsåtgärder i framförallt Luleås farleder och hamnområde.
– Syftet är att fördjupa och bredda farlederna in till Luleå hamn för att kunna ta in betydligt större, tyngre lastade, längre och mer djupgående fartyg än idag.
– Djupet ska ökas från 11,60 till 16,85 meter i sommarleden, något mindre i vinterleden. Det innebär att man ska kunna ta emot fartyg med ett maximalt djupgående på 15,0 meter under sommartid och 13,5 meter under vintertid.
– I projektet skapas också en ny djuphamn med ny infrastruktur samt helt nya landytor för lagring och hantering av gods till och från hamnen i Luleå.
– Projektet väntas totalt kosta cirka 5 miljarder kronor.
– 2029 beräknas projektet gå i mål och den nya djuphamnen vara i drift.